RTL overweegt derde Nederlands tv-station

ROTTERDAM, 17 SEPT. RTL wil met ingang van het volgend jaar met een derde commerciële televisienet in de Nederlandse ether verschijnen.

Met dit gisteren aangekondigde initiatief wil de Luxemburgse zendgemachtigde mede haar positie verdedigen tegen nieuwe concurrenten. Zo overweegt Veronica uit het publieke bestel te stappen en commercieel te worden. Ook het Scandinavische SBS ligt op de loer. “Een nieuwe zender is inderdaad een goed middel om ons tegen de concurrentie van SBS en wellicht Veronica te wapenen”, aldus een woordvoerder van RTL. “Maar we hebben een eigen beleidslijn die niet afhankelijk is van wat anderen doen.”

Het nieuwe station zal programma's uitzenden die worden geproduceerd door de Walt Disney Company. Het gaat om tekenfilms, documentaires en drama, gericht op het hele gezin. RTL sluit ook de mogelijkheid van Nederlandse spelletjesprogramma's niet uit. Volgens de zegsman moeten er nog “slechts een paar kleine dingen” worden geregeld voordat een definitieve beslissing wordt genomen. Het bedrijf wil geen mededelingen doen over de benodigde investeringen.

Deze zomer heeft Scandinavian Broadcasting System (SBS) aangekondigd in 1995 met tv-uitzendingen in het Nederlands te beginnen. De programma's zijn bestemd voor Nederland en België. De belangrijkste financier van SBS, de Amerikaanse omroepgigant ABC, wil op die manier een deel van de Nederlandstalige televisiemarkt veroveren. SBS, een multinationale mediagroep, is voor een kwart in handen van ABC. De in Luxemburg gevestigde groep zendt al uit in Zweden, Noorwegen en Demarken. Behalve expansie in Nederland en België, heeft SBS ook plannen voor Finland. De Scandinaviërs spelen al enige tijd met de gedachte de werkzaamheden uit te breiden. Nederland is interessant voor nieuwe stations door de dichte bekabeling en het relatief hoge inwonertal.

RTL 4, de dochter van het Luxemburgse CLT voor Nederlandse uitzendingen, is in Nederland al enkele jaren marktleider zowel wat de kijkcijfers als reclame-inkomsten betreft. Het bedrijf viert begin oktober zijn vijfjarig bestaan. RTL houdt er rekening mee dat de introductie van een derde zender commecieel voor een beperkt deel ten koste gaat van RTL 4 en RTL 5. In de zomer sprak Freddy Thyes, de bestuursvoorzitter van RTL 4, nog de vrees uit dat een toename van het aantal commerciële zenders de kwaliteit van de programma's zal ondermijnen.