KPN start cadeaudienst voor gemakzuchtigen

DEN HAAG, 16 SEPT. Veertig procent van de Nederlanders vindt het moeilijk een geschikt cadeau te verzinnen. En dus wordt er jaarlijks voor 1,2 miljard gulden aan bloemen weggegeven, voor 700 à 800 miljoen gulden aan cadeaubonnen overhandigd en voor nog eens 2,5 miljard gulden aan contanten in envelopjes gefrommeld.

Dat biedt perspectief, vonden Koninklijke PTT Nederland (KPN), uitgever VNU en de commerciële zender RTL. Samen richtten ze Telekado op, dat binnenkort niet-creatieven, vergeetachtigen en gemakzuchtigen in staat stelt telefonisch een cadeau te bestellen dat binnen 24 uur, zeven dagen per week overal in Nederland wordt bezorgd.

KPN, VNU en RTL verwachten met de telefonische cadeaudienst over drie jaar, conservatief geschat, 100 miljoen gulden omzet te boeken. Daarvoor zouden dan zo'n 3 miljoen geschenken per jaar moeten worden bezorgd, voldoende om winst te maken.

Telekado Services is voor het grootste deel in handen van KPN. Algemeen directeur ing. H.M. Koorstra van PTT Post Media Service weigerde gisteren de eigendomsverhoudingen te preciseren omdat de drie partijen nog in gesprek zijn over toetreding van “een vierde strategische partner”. Evenmin werden de investeringen in Telekado bekendgemaakt.

De grootste besteding lijkt vooralsnog de 7 miljoen gulden die wordt gestoken in promotie van de nieuwe dienst. Op het hoofdkantoor in Gouda werkt, volgens directeur J. P. van der Kam (voorheen Retailnet), een man of tien.

Telekado wordt vanaf 26 september operationeel. Dat gaat gepaard met een intensieve reclamecampagne waarin RTL-televisie en VNU-bladen prominent figureren. PTT Post verspreidt komende week onder enkele miljoenen Nederlandse huishoudens een catalogus met cadeau-artikelen. De catalogus, die per kwartaal 'ververst' zal worden, omvat 180 artikelen van A-merkfabrikanten. De prijzen ervan lopen uiteen van 12,95 tot 499 gulden. Daarbij komen bestelkosten van 13 gulden. Wie bezorging binnen twaalf uur wenst, betaalt 35 gulden. Op zondag afleveren kost 2,50 gulden per kilometer tussen magazijn (vrijwel alle artikelen zijn opgeslagen in Maarssen) en de geadresseerde. Betaling geschiedt per credit card of op het postkantoor.

De relatief hoge bezorgkosten zijn volgens Van der Kam geen beletsel voor het welslagen van de dienst. Hij meent dat veel mensen die contant geld als cadeau krijgen zich liever voor de helft van dat bedrag “ècht laten verrassen”. Wie 40 gulden wil spenderen, kan gerust de PTT laten aankomen met een geschenk van 25 gulden.

De investeringen van Telekado in voorraden zijn nihil. Het bedrijf werkt samen met een aantal grote winkelketens, die Telekado als een extra distributiekanaal beschouwen. Deze winkelbedrijven dragen zorg voor de inkoop van de goederen die PTT Post Logistiek in voorraad houdt en voor de afwikkeling van retouren. Wie niet gelukkig is met een parfum of het onvangen boek al bezat kan ermee naar de betrokken keten. Afspraken zijn onder meer gemaakt met Bruna, Douglas, Expert, Free Record Shop, Gall & Gall, Halfords, Intertoys, Kijkshop, Perry Sport, Prenatal, en Primafoon.

Het initiatief tot oprichting van Telekado is genomen door KPN. Directeur Koorstra verwacht dat de nieuwe dienst extra werk oplevert voor zowel PTT Telecom als PTT Post. RTL participeert in het project omdat het ervaring wil opdoen in het zogeheten 'thuiswinkelen'. De omroep beproeft momenteel nog drie andere formules. Volgens H. J. Boermans, algemeen directeur van RTL, past Telekado uitstekend in de tests die zijn bedrijf uitvoert in het kader van 'homeshopping'. “Wij verwachten er veel van, zeker ook gezien de kracht van de gezamenlijke partners.” VNU doet mee, aldus directievoorzitter T.G.G. Bouwman van VNU Tijdschriftengroep, omdat “tijdschriften iets hebben met shoppen”. De uitgever meent dat tijdschriften gewilde cadeaus zijn en informatie over cadeaus gewilde lectuur.