Leerlingen in Soweto krijgen wiskunde in een mobiele lesbus

'Waarom zouden we Bantoe-kinderen wiskunde geven als ze het in de praktijk toch niet gebruiken?' Aldus Hendrik Verwoerd in 1953 in het Zuidafrikaanse parlement. Het wiskunde-onderwijs aan de zwarte bevolking heeft sedertdien weinig aan status gewonnen. Ieder jaar zakt 85% van de Bantoe-leerlingen voor het landelijke wiskunde examen.

Om in deze toestand verbetering aan te brengen heeft Lawrence Sithole, een schoolmeester uit Soweto, nu een oude bus in de strijd geworpen met daarin een studiecentrum voor wiskunde. Daarmee hoopt hij ook de landelijke economie een dienst te bewijzen. Terwijl de zwarten 80% van de bevolking uitmaken, leveren ze maar 9% van 's lands wetenschappers en technologen. Tegen de eeuwwisseling verwacht men een tekort van 200.000 hogeropgeleiden op dit terrein.

In de bus, die het hele land zal doorkruisen, is een klaslokaal ingericht met schoolbanken en in een hoek drie computers. Aan de buitenkant zijn schoolborden opgehangen, voor lessen in de openlucht. Op die manier kunnen als het moet 300 kinderen tegelijk bereikt worden.

De aangeboden wiskunde zit verstopt in spelletjes met dobbelstenen en kaarten. Na een week vertrekt het mobiele klaslokaal naar een volgende lokatie. De bedoeling is dat deze 'kick-start', waaraan voor de deelnemers geen kosten zijn verbonden, ook tot wiskundeclubs zal leiden. Zo moeten binnen drie jaar een miljoen kinderen leren wiskunde genieten. Als het project slaagt, wil Sithole aan de slag met een prakticumlokaal op wielen. (Nature, 8 sept.)