Belgische gedupeerden van Zaïre-beleid leggen beslag op kunst

BRUSSEL, 15 SEPT. Een groep gedupeerden van de in het begin van de jaren zeventig doorgevoerde nationaliseringen in Zaïre heeft gisteren beslag laten leggen op elf waardevolle schilderijen in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Brussel. De “slachtoffers van het Zaïrizeringsbeleid” willen op die manier schadeloosstelling afdwingen van de Belgische staat voor het verlies van hun eigendommen in de voormalige Belgische kolonie.

Tot de schilderijen die werden uitgekozen door de gerechtsdeurwaarder behoren werken van Rogier Van der Weyden, Hans Memling, Hugo Van der Goes, Jeroen Bosch, Rubens en Colin de Coter. “De keuze is niet slecht geweest”, zo prees hoofdconservator Eliane De Wilde vanochtend de smaak van de schuldeisers. Volgens haar stijgt de gezamenlijke waarde ver uit boven de ruim 600 miljoen Belgische frank die van de Belgische staat wordt geëist. De schilderijen hangen nog gewoon in het museum, maar de actievoerende schuldeisers willen ze op 19 oktober op een openbare veiling te koop aanbieden als ze hun geld voor die tijd niet hebben gekregen.

Het conflict met de schuldeisers voert terug op de naastingen van buitenlandse bezittingen die Zaïre in 1974 doorvoerde. De Belgische regering zegde toe Belgische gedeputeerden te zullen vergoeden. Maar vervolgens is een slepend meningsverschil ontstaan over de wisselkoersverhouding die moet worden gehanteerd bij het bepalen van de hoogte van de schadeloosstelling. Verschillende rechtbanken hebben de schuldeisers al in het gelijk gesteld, de laatste keer gebeurde dat afgelopen mei. Desondanks is de Belgische overheid nog steeds niet overgegaan tot uitbetaling van de gevraagde schadevergoeding.

Dat het Museum voor Schone Kunsten nu het slachtoffer wordt van de controverse kan conservatrice De Wilde van matig bekoren. Zij waarschuwde gisteren de verantwoordelijke minister, Jean-Maurice Dehousse, die onmiddellijk liet weten in verzet te zullen komen tegen de beslaglegging. Hij sprak van “een provocatie” van de zijde van de schuldeisers. De Wilde noemt de beslaglegging “symbolische en spectaculair”. Ze gaat er vanuit dat de betrokken schilderijen ook na 19 oktober nog te bewonderen zullen zijn in haar museum.