Passagiers klagen over slechte service KLM

ROTTERDAM, 14 SEPT. Verkeersvliegers en grondpersoneel van de KLM hebben zich bij de directie beklaagd over de slechte service op een aantal vluchten. Een aantal passagiers heeft boze brieven gestuurd over de ongemakken waarmee het tijdens de vliegreizen is geconfronteerd.

Problemen met de toiletten, een niet goed functionerende airco en in de business class haperingen van het video systeem voor de passagiers deden reizigers naar de pen grijpen. Ook kwam het regelmatig voor dat vooraf bestelde vegetarische maaltijden niet aan boord bleken te zijn.

Volgens een woordvoerder van de KLM zijn de ongemakken, die zich met name de afgelopen maanden hebben voorgedaan, te wijten aan het drukke zomerprogramma van de KLM waarbij op een nieuw werksysteem is overgeschakeld om zowel vliegtuigen als personeel zo efficiënt mogelijk te benutten. De toestellen stonden door het overladen vluchtschema zo kort mogelijk aan de grond. “We zitten wat dat betreft nog in een leerproces dat constant wordt bijgestuurd.”

Inmiddels zijn de problemen, die zich met name voordeden met de verouderde Boeing 747-300 toestellen, volgens de KLM verholpen. Er is na de klachten onmiddellijk een achterstallig onderhoudsprogramma in gang gezet. Daarvoor zijn ook zes Fokker 100-toestellen een week uit roulatie genomen wegens problemen met het airconditioning-systeem.

Zowel de ondernemingsraad van de KLM als de verkeersvliegers verklaren met klem dat de veiligheid van de toestellen geen moment in het geding is geweest. De KLM hanteert wat dat laatste betreft scherpe onderhoudsnormen. “Maar omdat de toestellen korter aan de grond hebben gestaan zijn kleine zaken die je vroeger tussen de vluchten door even snel kon oplossen wat in de verdrukking geraakt”, aldus de woordvoerder.