Franse staat verkoopt deel belang Renault

PARIJS, 14 SEPT. De Franse staat gaat 28 procent van de aandelen Renault verkopen. De prijs staat nog niet vast. Het aandelenkapitaal wordt verder met 2 miljard franc (ruim 600 miljoen gulden) uitgebreid.

De automobielfabrikant wordt voorlopig niet geprivatiseerd: de staat houdt een belang van 51 procent. Volvo, dat na de mislukte fusie nog 20 procent bezit, gaat 8 à 12 procent afstoten. De Franse regering heeft deze beslissing na lang nadenken genomen. Het liefst had men voluit geprivatiseerd, mits een meerderheidspakket in vertrouwde Franse handen was gebleven. Die traditionele constructie, met een 'noyau dur' van aandelen bij andere grote Franse bedrijven, wordt nu al ingericht. Elf, BNP, Axa en Matra nemen samen een belang van om en nabij vijf procent.

De heftige reacties van de vakbonden op het oorspronkelijke voornemen tot privatisering hebben premier Balladur er deze zomer toe gebracht het plan snel bij te stellen. In '87 schrapte de rechtse regering van toen de privatisering ook al met het oog op presidentsverkiezingen.

Nu blijft de staat, in ieder geval tot na de presidentsverkiezingen van mei '95 de meerderheids-eigenaar. Bovendien krijgt het personeel de gelegenheid voordelig aandelen in het eigen bedrijf te kopen. Aan de rechtspositie van de van oudsher militante werknemers in Boulogne Billancourt en andere fabrieken verandert niets.

Op deze manier hoopt de centrum-rechtse regering Renault vast te wennen aan de marktverhoudingen zonder een sociale opstand uit te lokken. Privatisering is op den duur nodig: een belangrijk argument van de Zweedse aandeelhouders tegen de fusie van Renault met Volvo was dat men niet in zee wilde gaan met een bedrijf dat afhankelijk was van de grillen van de politiek. De toezegging van aanstaande privatisering was toen niet voldoende.

Een andere reden waarom de regering nu voorzichtig doorzet (''Dit is een etappe, niet het eindpunt'', aldus minister van industrie Longuet) is de behoefte aan contanten. De ruim tien miljard franc die men uit de verkoop hoopt te halen zijn hard nodig voor de kapitaalinjectie aan Air France waar de Europese Commissie onlangs goedkeuring voor gaf. Een andere kandidaat voor privatisering, het verzekeringsconcern AGF, viel af. De markt was meer geïnteresseerd in de automaker dan in weer een financieel fonds, na de privatiseringen van BNP (bank) en UAP (verzekeringen).

Renault heeft te maken met een stagnerende afzet, maar ziet kans zijn omzet in Europa te vergroten. De winst voor belasting over de eerste zes maanden van '94 ging sterk omhoog tot 1,7 miljard franc, bij een exploitatieresultaat van 688 miljoen franc (-11 procent) over een omzet van 89,95 miljard franc (+0,9 procent). De banken die de staat adviseren schatten de waarde van het bedrijf op 42,5 miljard franc.