Vishandel presenteert code voor hygiëne

AMSTERDAM, 13 SEPT. Het Produktschap Vis heeft gisteren tijdens de vakbeurs voor de vishandel, VIS '94, een 'hygiënecode' voor de vishandel gepresenteerd. De code, opgesteld door het produktschap en het Verbond van de Nederlandse Visdetailhandel, is een door de Keuringsdienst van Waren eveneens gebruikte aanbeveling aan vishandelaren en de visverwerkende industrie om de hygiëne te verbeteren.

De Consumentenbond publiceerde twee jaar geleden een onderzoek waaruit bleek dat de kwaliteit van verse tong, schol en kabeljauwfilet te wensen overliet. De bond trof regelmatig verse vis aan die door een te hoge bewaartemperatuur of slechte hygiëne van de bewerkers vol bacteriën zat. Bovendien was het vlees veelal slecht schoongemaakt en smaakte het - mede daardoor - niet lekker, zo luidde het vernietigende oordeel.

De Consumentenbond reageert enthousiast op de hygiënecode maar stelt dat het niet bij deze code kan en mag blijven. “Deze regels moeten natuurlijk wel leiden tot het in de winkels verkopen van echt schone vis.”

De Nederlander eet gemiddeld ongeveer 14,5 kilo per jaar: 7,7 kilo verse vis, 2,7 kilo haring, 2,1 kilo diepgevroren vis en 1 kilo gerookte vis. Betrekelijk weinig wanneer dit wordt afgezet tegen de hoeveelheid vis die de Spanjaard (34 kilo) en Portugees (60 kilo) ieder jaar consumeert.

De Nederlandse vishandel wil onder meer met deze hygiënecode de consument prikkelen meer vis te kopen. Voorzitter Langstraat van het produktschap riep tijdens de visvakbeurs de detailhandel op om met de hygiënecode aan de slag te gaan. “Vis is een kwetsbaar produkt waar extra aandacht aan besteed moet worden.” Hij wees erop dat bij de aankoop van levensmiddelen de hygiëne voor de consument een belangrijke rol speelt. In 1995 gaat de nieuwe levensmiddelenrichtlijn in. De hygiënecode vergemakkelijkt de overgang naar deze nieuwe wetgeving.