Om dure yen te ontwijken en te profiteren van herstel VS; Toyota voert produktie VS op

TOKIO, 13 SEPT. Toyota, het op een na grootste autoconcern ter wereld, heeft vandaag rigoureuze maatregelen bekendgemaakt om de dure yen te weerstaan en zijn marktaandeel in de Verenigde Staten fors uit te breiden. De Japanse autofabrikant zal zijn produktie in de Verenigde Staten opvoeren met bijna vijftig procent en zijn export naar de VS verminderen met bijna 30 procent.

Al drie maanden zijn de Japanse autofabrikanten weer aan de winnende hand op de Amerikaanse markt. Hun marktaandeel bereikte in augustus het record van 34,4 procent ondanks prijsverhogingen als gevolg van de dure yen en ondanks het herstel van de Big Three. Dat was zeven punten meer dan in februari, toen hun marktaandeel was gedaald tot 26,9 procent.

Toyota wil het 'momentum' agressief benutten en mikt voor 1996 op de verkoop van honderdduizend extra auto's in de VS. Daartoe zal Toyota de produktie in zijn Amerikaanse fabrieken opvoeren van 533.000 naar 790.000 en zijn export naar Amerika verminderen van 554.000 naar 400.000. Het heeft zijn produktiecapaciteit in de VS al uitgebreid van 230.000 naar 400.000 auto's.

Tot nu toe verhoogden in het kielzorg van de Japanse autofabrikanten ook de Amerikaanse autofabrikanten hun prijzen in de VS, zij het veel minder dan de Japanse fabrikanten. Maar General Motors heeft aangekondigd voor volgend jaar zijn prijzen met 2,5 procent te verlagen. Dat was voor Toyota, dat ook volgend jaar zijn prijzen zou verhogen, het sein om zijn marktstrategie te wijzigen.

Het resultaat moet zijn dat over twee jaar meer dan 60 procent van de auto's die Toyota in de VS verkoopt in de VS zelf zijn gemaakt. Bovendien wil Toyota in 1996 80.000 auto's uit Amerika exporteren naar Japan, Taiwan en andere markten.

Honda was Toyota al voorgegaan. In juli maakte Honda bekend dat het zijn produktie in de VS zal opvoeren van 610.000 nu naar 720.000 in 1997 en zijn export naar de VS (nu 300.000) geleidelijk zal verminderen. Naar verwachting zullen andere Japanse autoconcerns snel volgen.

Omdat met ingang van oktober auto's die in de VS worden verkocht precies moeten aangeven het percentage onderdelen die in Noord-Amerika zijn gemaakt, zal Toyota de produktie van automotoren in zijn fabrieken in Kentucky en in Canada opvoeren van 207.000 in 1993 tot 440.000 in 1996.