Dow Jones en Flextech willen European Business News-tv

NEW YORK, 10 SEPT. Het Amerikaanse mediaconcern Dow Jones en het Britse Flextech beginnen in het eerste kwartaal van volgend jaar een Europese televisiezender die geheel aan economie en financiën is gewijd. Dat heeft Dow Jones gisteren bekendgemaakt.

De zender wordt Engels-talig, heet European Business News (EBN) en is de eerste die zich geheel op de economie richt en opereert vanuit Londen. EBN zal aanvankelijk achttien uur per dag uitzenden maar streeft later in 1995 naar 24-uurs berichtgeving. EBN is voor 70 procent eigendom van Dow Jones en voor 30 procent van Flextech, een televisiegroep in Groot-Brittannië. De zender wordt via de kabel verspreid en is met schotelantenne in geheel Europa te ontvangen.

Dow Jones is een informatiegigant en uitgever van The Wall Street Journal en Barron's. Het bedrijf levert verder on-line informatie via Dow Jones Telerate, AP-Dow Jones en Dow Jones News/Retrieval. Flextech, dat verantwoordelijk is voor de distributie van EBN, is voor 60 procent eigendom van United Artists Entertainment Holdings (UAEH), op zijn beurt een volle dochter van Telecommunications Inc. (TCI), de grootste kabelexploitant van de Verenigde Staten. Flextech heeft belangen in elf kabel- en satellietzenders in het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa. Dow Jones en TCI werken ook al samen in de Aziatische economische tv-zender ABN (Asian Business News).

Distributie is volgens EBN-topman Michael Connor vooralsnog gericht op Groot-Brittannië, Scandinavie en de Benelux. Over de partners in die landen wil Connor nog niets zeggen omdat de onderhandelingen nog gaande zijn. Duitsland is een interessante markt maar het land heeft volgens Connor “een moeilijke markt voor kabeldistributie”. EBN kan daar nog niet binnen.

Leidende man Michael Connor was voorheen hoofd van Dow Jones Television Development. Hij was schrijvend journalist bij de Wall Street Journal en gelauwerd tv-reporter bij de Amerikaanse omroep ABC. Connor speelde een grote rol bij het opzetten van de Aziatische zender ABN (Asian Business News) die vorig jaar in Singapore van start ging. Connor ziet economisch nieuws als iets dat iedereen raakt.

“Zakelijk nieuws is volgens veel mensen saai en wordt geassocieerd met oude mannen in krijtstreeppakken”, aldus Connor telefonisch vanuit Londen. “De werkelijkheid is anders. We gaan allemaal naar ons werk iedere dag, we plannen ons leven, we geven geld uit en we kijken naar de toekomst. De programma's die wij brengen gaan ook over carrières en persoonlijke financiën. EBN gaat over de vraag hoe mensen geld verdienen en hoe ze het uitgeven.”

Hoewel EBN zich vooral concentreert op gebeurtenissen in Europa kan het gebruik maken van het internationale netwerk van correspondenten dat Dow Jones heeft en de televisienieuwsdiensten van Dow Jones in de Verenigde Staten (New York) en Azië (Singapore). Over de programmering zegt Connor dat EBN behalve economische verslaggeving en de markten ook speciale gebieden als technologie en wetenschap wil belichten. Ook aandacht voor de media is een belangrijk onderwerp. Verder worden de ontwikkelingen in Oost-Europa zeer nauwlettend gevolgd en wordt daar veel aandacht aan besteed.

EBN krijgt een vergelijkbare opzet als het in de VS uitzendende kabelkanaal CNBC (eigendom van NBC), erkent Connor. Zoals bekend speelt NBC, eigenaar van SuperChannel, ook met het idee om een 24-uurs business-zender in Europa te beginnen. “Wij gaan het natuurlijk beter doen dan CNBC en we zullen er ook een specifiek Europese draai aan geven”, aldus Connor, die zegt dat EBN een staf van 90 à 100 man produktiepersoneel krijgt.