Visser en Woodman

Carin Delcourt van Krimpen, Fokke Simonszstraat 8, Amsterdam. T/m 15 okt. Do-za 13-17u. Prijzen van ƒ 3.000,- tot ƒ 20.000,-.

Na één seizoen zijn Johan Jonker en de Drawing Room uit het Amsterdamse galeriecomplex Lijnbaansgracht/ Fokke Simonszstraat verdwenen. Nieuwkomer is Carin Delcourt van Krimpen. Haar Rotterdamse galerie met juwelen en sieraden blijft geopend, in Amsterdam gaat zij groter werk op het grensgebied van kunst en vormgeving exposeren. De beelden van de Amerikaanse Betty Woodman (1930) en de sieraden van Carel Visser (1928) zijn hiervan een duidelijk voorbeeld. 'befbeelden' noemt Visser zijn halssieraden, verwijzend naar de kraag van dominees en advocaten. Woodman heeft er geen bezwaar tegen als men haar keramische beelden ook als bloemenvaas gebruikt.

Bij de opening was de verbouwing van de galerie nog niet helemaal af, maar de ruimte is mooi ingedeeld. Achterin staan de hoge vazen-paren van Woodman opgesteld en onder het bovenlicht krijgen de vrolijke kleuren van het reliëf Balustrade Vase een extra accent. Woodman, klein en levendig, vertelt hoe zij vorig jaar in het Keramisch Werkcentrum in Den Bosch een tien meter lang reliëf vervaardigde dat in het Kruithuis werd geëxposeerd. In dit werk, getiteld Il giardino dipinto, zijn de vazen als het ware in losse onderdelen uiteengelegd. Verspreid over de wand roepen de handvaten, hals en buik van de vaas associaties op met balustrades, terrassen en een bloementuin. Het reliëf bij Delcourt dat op dezelfde manier is gemaakt, doet denken aan een bloemstilleven.

Voorin de galerie hangen Vissers sieraden aan speciaal vervaardigde haken en verder een viertal ontwerptekeningen. Net als bij zijn beelden gebruikte Visser eenvoudige materialen die op zijn boerderij voor het grijpen liggen. Stukjes ijzer, koper, een leren honderiem en een paar roestige ringen en haken zijn losjes gevouwen, gebogen en duidelijk zichtbaar aan elkaar gelast. Door deze informele, bijna terloopse constructiewijze valt niet direct op dat de sieraden symmetrisch zijn. Het combineren van dit soort contrasten loopt als een rode draad door het oeuvre van Visser.

Eén van de sieraden ziet er uit als een juk, maar niet alleen het uiterlijk herinnert aan het leven op de boerderij. Ook bij het dragen krijg je door het gewicht het gevoel of er een soort paardetuig om je nek hangt. Wie de voorkeur geeft aan iets eleganters en traditionelers kan een uitvoering in zilver bestellen.