De eerste les 1

'Hallo, welkom op deze eerste les. Zo, veel nieuwe gezichten. Jij daar achterin, ja in dat witte T-shirt, hoe heet je.'

Mark...?xq...'

'Mark, zou je je petje af willen doen?'

'Waarom?'

(Moet ik dit uitleggen? Word ik zo oud? Deze kinderen weten niet meer het verschil tussen binnen en buiten en zijn dus ook de weg kwijt tussen binnen- en buitenkleren. Zou dat van al die auto's komen?)

'Omdat ik het zeg.'

'Maar ik heb m'n petje altijd op.'

'Hier moet je het afzetten.'

(Doe niet moeilijk, jongen. Ik sta hier toch al niet geheel ontspannen. Op momenten als deze krijg ik het zo warm van onverwachte weerstanden.)

'Nou, ik mag toch zelf weten wat voor kleren ik aan trek.'

'Waarom heb je dat petje op?'

(Vragen naar de bekende weg. Ik weet best waarvoor dit petje is. Daarom juist moet dat petje verdwijnen. O jee, ik zit een toneelstukje, dat loopt nooit goed af.)

'Ik vind het een leuk petje.'

'Maar het is een baseballpetje en dit is geen les in baseball. Bovendien heb je het verkeerd op.'

(Jouw petje is een signaalpetje, knul, en het geeft een signaal af dat mij niet aanstaat.)

'Die petjes zijn toch niet alleen voor baseball.'

'Hoofddeksel zijn alleen toegestaan op religieuze of medische gronden.'

(Maak me niet kwaad. Hoofddeksels zijn verboden in de klas tot het moment dat iedereen een hoofddeksel draagt. En op dat moment worden ze verplicht, net zoals jouw jeans.

Natuurlijk verwijt je me dat ik een oude frik ben, die dertig jaar geleden lang haar zou hebben verboden, een starre onderwijzer die er op uit is zijn leerlingen klein te houden, zo'n engerd die niet in staat is macht te verwerven onder volwassenen en dus een omgeving met minder weerstand opzoekt. Eentje van het soort dat wij allemaal hebben meegemaakt, waarvan wij allemaal gruwden, vereeuwigd om te beginnen in Dik Trom.

Maar er is iets anders aan de hand. Met jouw petje probeer je je te onderscheiden van de anderen. Je maakt jezelf uitzonderlijk, dus interessant. Het verleent je, al is het maar een friemeltje, macht. Het gaat dus toch over macht. Het verschaft je een voorsprong bij de paarvorming en de mogelijkheid leiderschap te verwerven.

Het interessante is, dat jij dat allemaal intuïtief donders goed in de gaten hebt. Zo weet je ook dat je geen hoge zije of een kalotje of kapiteinspet op moet zetten. Zo'n hoofddeksel zou jou markeren als een werkelijk uitzonderlijk mens, geschift misschien, maar met moed. Iemand die zich niets gelegen laat liggen aan de groepsnorm.

Dit baseballpetje appelleert juist aan de groepsnorm, aan het conformisme. 'Ik hoor bij jullie en verzet me tegen hem', zegt dat petje. Zo drijf je een wig tussen mij en jouw peergroup, mijn leerlingen. Ik hoef je dat niet uit te leggen want je bent volwassener dan de anderen. Dat blijkt uit deze sluwe actie. Daarom heb ik nu al een hekel aan je. Ik wil niet in het volwassenen-onderwijs. Ik wil kinderen om me heen, argeloze kinderen te verwonderd voor strevingen, die jij als een oude rot hanteert.)

'En als ik nou zeg dat ik moslim ben?' (Hilariteit)

Nee hoor, zo gaat het niet. Zoiets bedenk je op vakantie.