Philips vergroot belang in fabrikant navigatiesystemen

ROTTERDAM, 7 SEPT. Philips Media heeft zijn belang in de Amerikaanse ontwikkelaar van digitale navigatiesystemen Navigation Technologies Corporation (NavTech) uitgebreid tot ongeveer 65 procent.

Het belang is vergroot door overneming van niet-stemgerechtige preferente aandelen. Het stemrecht van de Eindhovense onderneming blijft daardoor beperkt tot 35 procent. Philips wil niet zeggen welk bedrag met de transactie is gemoeid.

Philips heeft sinds 1988 een belang in het bedrijf, gevestigd in Sunnyvale (California). De investering in het Amerikaanse bedrijf heeft tot doel het belang van NavTech in European Geographic Technologies (EGT) in het Brabantse Best te vergroten. NavTech (300 personeelsleden) krijgt nu een meerderheidsbelang in EGT, waarbij tweehonderd mensen werken. Het bedrijf ontwikkelt met behulp van NavTech-technologie een pan-Europese navigatiedatabank.

De bestanden van NavTech vormen het hart van elektronische navigatiesystemen. Vooral autofabrikanten hebben hier de laatste jaren in geïnvesteerd. Elektronische navigatiesystemen kunnen automobilisten helpen bij het uitzetten van een route naar hun bestemming.

Een van de andere aandeelhouders in NavTech is de Amerikaanse Automobiel Associatie (AAA). Verder hebben het Amerikaanse softwarebedrijf Shields, de Japanse handelsonderneming Nichimen en de Newyorkse investeerder Victor Niederhoffer belangen in NavTech. Onder andere Renault en de Britse Automobiel Associatie (BAA) hebben aandelen in NavTech's Europese equivalent EGT.

Het eerste commercieel verkrijgbare autonavigatiesysteem in de VS, het Oldsmobile navigation/information system, is gebaseerd op NavTech-technologie. General Motors zal het systeem naar verwachting deze maand als optie aan automobilisten aanbieden, te beginnen in Californië. Een ander bestaand systeem, geïntroduceerd door de Duitse autofabrikant BMW, is gebaseerd op de EGT-databank. De elektronische landkaarten die EGT en NavTech aan de man brengen zijn gebaseerd op dezelfde technologie; NavTech concentreert zich meer op de VS, terwijl EGT Europa primiar als werkterrein heeft.

Scott Marden, directievoorzitter van Philips Media, zegt dat de investering in NavTech past in de strategie om de activiteiten van Philips Media op het gebied van nieuwe elektronische systemen en diensten uit te breiden.