Personeel DWA tegen inlijving bij Begemann

ROTTERDAM, 7 SEPT. Vakbonden en ondernemingsraad bij de grootste Europese treinfabrikant, Deutsche Waggonbau (DWA), hebben verzet aangetekend tegen overname door de Koninklijke Begemann. Zij vinden dat het Bredase industriële conglomeraat te weinig garanties voor werkgelegenheid biedt.

De verklaring is een tweede tegenvaller binnen een week voor Begemanns overnameplannen. Eerder maakte de verkopende partij, de Treuhandanstalt (het overheidsbedrijf dat voormalige Oostduitse bedrijven privatiseert) bekend Daimler Benz-dochter AEG te hebben aangezocht voor de overname van DWA.

De laatste maanden onderhandelde Begemann op exclusieve basis met de Treuhandanstalt. Het Nederlandse bedrijf heeft een voorlopige intentieverklaring afgegeven tot aankoop van 75 procent van de aandelen en is de enige die nu boekenonderzoek doet bij DWA.

Begemann-president J.A.J. van den Nieuwenhuyzen verklaarde desgevraagd niet verrast te zijn door de stap van de Treuhand om contact te zoeken met AEG. “Wanneer ik maar één koper had, zou ik ook zoeken naar een andere”, aldus Van den Nieuwenhuyzen. Hij gaat ervan uit dat hij in oktober het boekenonderzoek kan afronden, waarna de onderhandelingen snel kunnen worden afgerond.

Het verzet van het DWA-personeel behoort volgens Van den Nieuwenhuyzen ook tot het onderhandelingsspel. DWA, dat ooit 25.000 man in dienst had, telt nu 7300 werknemers. Begemann zou volgens bonden en ondernemingsraad slechts voor 3800 mensen werk willen garanderen. Volgens Begemann is het aantal nog onderdeel van de onderhandelingen.

De aanvullende verliezen van DWA die bestuursvoorzitter Peter Witt onlangs meldde, zijn voor Van den Nieuwenhuyzen geen verrassing. “Wij hebben er juist op aangedrongen de verliezen door reorganisatie en het laat op gang komen van orders uit Rusland dit jaar te nemen.”

Ook de onlangs gemeldde mammoetorder van DWA en AEG speelde van het begin af aan mee in de onderhandelingen met Begemann, aldus Van den Nieuwenhuyzen.

De Begemann-president verwacht stellig dat hij Waggonbau onder de kap van Begemann kan schuiven. De samenstelling van het concern zou dan sterk wijzigen. Van den Nieuwenhuyzen wil Begemann-dochter Holec Machines en Apparaten uit Ridderkerk onderbrengen bij DWA. De bedoeling is dat DWA een zelfstandige rol krijgt naast Holec Hengelo, VCST, RDM en Boelwerf en dat de Duitse treinfabrikant op termijn een eigen beursnotering krijgt. Het management van DWA heeft laten weten graag met Begemann in zee te willen.