Ahold: belangstelling voor goedkopere merken neemt toe

ZAANDAM, 7 SEPT. Het supermarktconcern Ahold, eigenaar van Albert Heijn, ziet in Nederland “duidelijk” meer belangstelling van consumenten voor laag geprijsde - onder meer merkloze - produkten. Het marktaandeel van het huismerk van Albert Heijn in de totale verkopen is, mede door een reclamecampagne, “flink gegroeid”.

Dat vertelde gisteren Ahold-president drs. C.H. van der Hoeven bij de presentatie van de bedrijfsresultaten over het eerste halfjaar. Albert Heijn gaf onlangs in zijn winkels goedkopere 'c-merken' een prominentere plaats in de schappen. Maar ondanks de klemtoon die Albert Heijn legt op zijn c-merken maken die volgens Van der Hoeven nog maar een “zeer beperkt” - enkele procenten - van de totale omzet uit. Vooral in de VS, waar het concern circa een kwart van zijn totale omzet boekt, is de ontwikkeling naar laaggeprijsde produkten veel verder voortgeschreden.

Mede door forse prijsverlagingen van een aantal produkten en ingrijpende reorganisaties boeken de vroegere probleemgevallen van Ahold in de VS, de winkelketens Finast en Edwards, weer betere resultaten. Ook de resultaten van de andere vier Amerikaanse winkelketens van Ahold vertonen een stijgende lijn.

Onlangs nam het concern de Amerikaanse supermarktketen Red Food over. Na deze laatste grote aankoop wil Van der Hoeven het wat rustiger aan doen: “Grote acquisities zijn op een laag pitje gezet”. Toch stopt het Zaanse concern niet geheel met rondkijken. Ahold kijkt daarbij vooral naar gebieden in Mexico, de landen aan de Middellandse Zee en het Verre Oosten. Daar is het fenomeen supermarkt bijna onbekend.

De netto winst van supermarktketen Ahold, in Nederland eigenaar van Albert Heijn, is over het tweede kwartaal van dit jaar met 23,5 procent gestegen ten opzichte van dezefde periode vorig jaar. De omzet steeg met 8,3 procent tot 6,9 miljard gulden. Over het eerste halfjaar steeg de winst met 18,6 procent naar 204,5 miljoen gulden en de omzet 8,3 procent naar 6,9 miljard gulden.

Ahold stelt de winstverwachting over geheel 1994 naar boven bij. Het netto resultaat zal “belangrijk hoger” zijn dan de 343,1 miljoen gulden in 1993, zo vertelde Van der Hoeven. Sinds 1984, met een hapering in 1987, heeft Ahold elk jaar hogere jaarcijfers laten zien.

Van der Hoeven maakte onmiddellijk gebruik van de hogere cijfers om de beurskoers van Ahold, sinds begin dit jaar is gedaald, op te peppen. “Voor de belegger zijn we een groeifonds. Onze doelstelling, verdubbeling in 5 jaar van het nettoresultaat en een gemiddelde groei van ten minste 10 procent van de winst per aandeel, staat onveranderd overeind”, aldus de Ahold-president.

Van der Hoeven liet weten dat de groei van de werkgelegenheid bij Albert Heijn in Nederland een einde is gekomen, nadat het aantal personeelsleden de afgelopen acht jaar verdubbelde Interne kostenreductieprogramma's (onder meer bij Albert Heijn) en een verandering van de werkzaamheden zorgen voor een “druk op de werkgelegenheid”.

Hoeveel arbeidsplaatsen verdwijnen, wil de bestuursvoorzitter niet bekend maken. Wel rekent hij erop dat zijn concern voldoende groeit, waardoor een deel van de werknemers ergens anders is te plaatsen. Anderen, volgens Van der Hoeven enkele honderden, moeten zich waarschijnlijk laten omscholen.

Beleggers op de Amsterdamse effectenbeurs reageerden gisteren positief op de halfjaarcijfers van Ahold. De beurskoers van het aandeel schoot omhoog, terwijl de beurs over het algemeen een lager was gestemd. De koers steeg vanmorgen nog eens 1,30 gulden.