Wolters Kluwer en VNU breiden uit in buitenland

ROTTERDAM, 6 SEPT. De uitgeversconcerns VNU uit Haarlem en Wolters Kluwer uit Amsterdam hebben opnieuw internationale acquisities bekendgemaakt.

Wolters Kluwer heeft in Parijs de medische uitgeverij Groupe Lamarre overgenomen, terwijl VNU overeenstemming bereikte over de overname van een Hongaars financieel-economisch weekblad. De Haarlemse uitgever ziet die transactie als prelude voor meer investeringen in het voormalige Oostblok.

Nederlandse uitgevers verschillen van opvatting over de kansen op de Oosteuropese markt. Het Brits/Nederlandse uitgeversconcern Reed Elsevier richt zich liever op ontwikkelde markten, liefst in het Angelsaksische taalgebied. VNU was na de val van de muur één van de eerste uitgevers die wilde investeren in het Oostblok. Wolters Kluwer heeft onlangs de eerste stappen gezet in Tsjechië en ziet meer kansen, vooral op het gebied van haar specialiteit juridische uitgaven.

De Franse uitgever Groupe Lamarre zet jaarlijks ongeveer 110 miljoen Franse francs om, omgerekend 36 miljoen gulden. De uitgever richt zich op voornamelijk op verpleegkundigen en apothekers. Groepe Lamarre geeft onder meer het tijdschrift L'Infirmière Magazine uit, een blad dat is zijn sector marktleider is. Bovendien is Lamarre uitgever van gespecialiseerde medische boeken.

Voor Wolters Kluwer is het de tweede stap in Frankrijk op de markt voor medische uitgaven, een terrein waar concurrent Reed Elsevier traditioneel actief is. Voor Wolters Kluwer genereerde Frankrijk voor de overneming 5 procent van de omzet. Medische uitgaven zijn verantwoordelijk voor 13 procent van de omzet die vorig jaar uitkwam op 2,6 miljard gulden.

De beide grote internationale uitgevers Wolters Kluwer en Reed Elsevier zitten steeds vaker op elkaars terrein. Vorig jaar nam Reed Elsevier een grote juridische uitgever over, terwijl juridische uitgaven traditioneel het werkterrein zijn van Kluwer.

Niet bekend

Het 36 jaar geleden opgerichte blad Figyelö is met een oplage van 17.000 exemplaren het grootste business-magazine in Hongarije. Bij de overname zijn 56 mensen betrokken, onder wie 22 redacteuren. Volgens VNU is het blad winstgevend. De uitgever hoopt met Figyelö meer kans te hebben op uitbreiding van de activiteiten op vooral de Hongaarse markt, waar twee financiële dagbladen worden uitgegeven. De nieuw verworven uitgave van VNU valt onder Business Press, dat verantwoordelijk is voor 10 procent van de omzet (vorig jaar op 2,3 miljard gulden). In Tsjechië en Hongarije geeft VNU al publiekstijdschriften uit, haar specialiteit.