Recessie leidt tot flinke winkelgroei

ROTTERDAM, 6 SEPT. Het aantal winkels en andere verkoopplaatsen van de detailhandel is het afgelopen jaar sterk gestegen. Het aantal verkoopplaatsen steeg met 4,5 procent tot 178.877.

De omzet van de detailhandel steeg met slechts 2,4 procent, van 125 tot 128 miljard gulden, zodat voor de indiduele winkelier de spoeling dunner werd. Dat blijkt uit het Jaarboek Detailhandel 1994-1995 Van het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel dat vanmiddag in Nijmegen is gepresenteerd.

Opvallend sterk was de toename van het aantal ambulante handelaren, doe-het-zelf-zaken, sport- en kampeerwinkels en winkels met medische en orthopedische artikelen. Ook het aantal zaken voor motorfietsen nam fors toe.

Waarnemend voorzitter L. Voormeulen van het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel zei bij de presentatie dat hij zich stoort aan de geringe aandacht die de politiek heeft voor de detailhandel. Deze bedrijfstak sluit juist goed aan bij een aantal doelstellingen van het regeringsbeleid, meent hij. Een meerderheid van de werknemers is vrouw en ook het aantal jongeren is veel hoger dan in andere sectoren van de economie. Bovendien is het aantal deeltijdbanen en de flexibiliteit van de werktijden bijzonder groot.

De oorzaak van de sterke toename van het aantal winkels zoekt Voormeulen, behalve in de aanhoudende uitbreiding van de winkelketens in Nederland, in de economische malaise vorig jaar. In economisch lastige tijden zien velen perspectief in het starten van een winkel. Daardoor dreigt overigens wel het gevaar van “overbewinkeling”, aldus Voormeulen. Een vergelijkbare waarschuwing uitte eerder mr. J.M. Hessels, voorzitter van de hoofddirectie van het detailhandelsconcern Vendex International en voorzitter van de Raad Nederlandse Detailhandel.

De groei van het aantal verkoopplaatsen in de detailhandel tekent zich af sinds 1990. De voorbije vijf jaar bedroeg de toename in totaal 11,5 procent.