Begemann stuit op AEG in race om Waggonbau

ROTTERDAM, 6 SEPT. De Koninklijke Begemann te Breda heeft concurrentie gekregen in haar pogingen de grootste Europese treinbouwer, Deutsche Waggonbau (DWA), over te nemen.

Een woordvoerder van de Treuhandanstalt, de instelling die is belast met de privatisering van het bedrijfsleven in de vroegere DDR en namens DWA optreedt, heeft laten weten behalve met Begemann opnieuw gesprekken te voeren met een derde partij. Het betreft ditmaal AEG, onderdeel van Duitslands grootste concern, Daimler-Benz.

Begemann meldde in juni een voorlopige intentieverklaring te hebben getekend voor een overname van DWA. Het concern wil 74 procent van de aandelen van DWA overnemen. In ruil daarvoor brengt het onder meer Holec Machines en Apparaten uit Ridderkerk onder in DWA.

In de zomer bleken andere kandidaten voor DWA, het Duitse Siemens en de Amerikaanse treinfabrikant Trinity, te zijn afgevallen. Hierdoor kreeg Begemann het rijk alleen in de onderhandelingen. Het bedrijf is onlangs gestart met een boekenonderzoek en zei te verwachten in oktober uitsluitsel te kunnen geven.

De plannen met Waggonbau waren in juni voor Begemann aanleiding een eerder aangekondigde uitgifte van een converteerbare obligatielening van 150 miljoen gulden op de lange baan te schuiven. Begemann kampt met financieringsproblemen omdat verschillende werkmaatschappijen, zoals de werf RDM en de energiedochter Holec Systemen en Componenten, in verband met reorganisaties extra behoefte aan financiële middelen hebben.

Deutsche Waggonbau heeft onlangs zelf ook tegenvallers gemeld waardoor dit jaar een verlies zal worden geleden. Tegelijk heeft het concern een kapitale order binnengesleept voor de bouw van wagons voor de Berlijnse S-Bahn. Deze order, waarmee 500 miljoen mark (560 miljoen gulden) is gemoeid, wordt uitgevoerd in samenwerking met de nieuwe overnamekandidaat AEG. De opdracht vergt forse investeringen, terwijl de eerste wagons pas in 1996 zullen worden afgeleverd. Of de huidige problemen met de kasstroom bij DWA reden zijn voor de Treuhandanstalt een nieuwe gegadigde te zoeken, die de tekorten makkelijker kan aanvullen, wil de Treuhandanstalt niet zeggen. Begemann kon vanochtend geen reactie geven op het bericht.

DWA is een van de laatste bedrijven die nog onder beheer staan van de Treuhandanstalt. Van de vroegere Oostduitse staatsbedrijven is DWA een van de weinige die nooit verlies boekte. Ooit werkten bij DWA, dat tienduizenden wagons aan de voormalige Sovjet-Unie leverde, 25.000 mensen. Nu heeft het bedrijf nog zo'n 7000 werknemers in dienst.