Airbus krijgt er militaire tak bij

FARNBOROUGH, 6 SEPT. Het Europese civiele vliegtuigbouwconcern Airbus Industrie wordt uitgebreid met een militaire divisie die zich onder meer zal bezighouden met de ontwikkeling en de bouw van een nieuw militair vrachtvliegtuig. Airbus' nieuwe activiteit krijgt de naam Euroflag en behalve de vier huidige Airbuspartners (het Duitse Dasa (37,9 procent), het Franse Aerospatiale (ook 37,9 procent), British Aerospace (20 procent) en het Spaanse Casa (4,2 procent) zal ook het Italiaanse Alenia een belang in Airbus' militaire tak krijgen.

Dat meldde gisteren directie-voorzitter Dick Evans van de grootste Britse defensiefirma British Aerospace (BAe) op de eerste dag van de tweejaarlijkse vliegshow op Farnborough waar zich meer dan 600 vliegtuig- en onderdelen-bouwers uit de hele wereld presenteren. Evans deed zijn melding in een namaakmodel van het beoogde Europese vrachtvliegtuig, het zogeheten Futur Large Aircraft (FLA). De bouw van dit toestel is nu al een heet hangijzer omdat de Amerikaanse fabrikant Lockheed alles in het werk stelt om de Europeanen zijn nieuwste Hercules C-130-J te slijten.

De Britse regering, die weldra een vloot van oude C-130 vrachttoestellen moet vervangen, staat als eerste voor de keuze: òf het Amerikaanse toestel dat zich al ruimschoots heeft bewezen, 'slechts' 75 miljoen gulden kost maar aan de kleine kant is; òf een Europese FLA, die groter is en geavanceerder, maar pas over een jaar of acht kan vliegen en ongetwijfeld duurder zal worden. Voor British Aerospace (BAe) wordt de keuze van de regering in Londen van levensbelang, zo verzekerde Dick Evans gisteren. Want kiest Londen voor het Amerikaanse vliegtuig, dan zal zijn BAe vrijwel zeker niet worden ingeschakeld bij de bouw van met name van de vleugels van het Europese FLA. Dat kost duizenden arbeidsplaatsen en wat nog riskanter is: het kan er toe leiden dat BAe in de toekomst ook niet meer wordt ingeschakeld bij de vleugelbouw van civiele Airbus-toestellen.

Het besluit van Airbus om zich ook op de militaire vliegtuigbouw te storten, is dan ook mede bedoeld om Lockheed af te troeven en een verdere concentratie te stimuleren in de Europese defensie-industrie die steeds meer concurrentie ondervindt van de zich sanerende en consoliderende Amerikaanse defensie-industrie. Zo leverde de fusie tussen Lockheed en Martin Marietta vorige week 's werelds grootste wapenproducent op met een omzet van 23 miljard dollar en 170.000 personeelsleden.

“Door het FLA binnen Airbus te brengen verdiepen wij de banden tussen de Europese defensiefabrikanten”, zei BAe-chef Evans gisteren. Zijn Franse collega Louis Gallois van Aérospatiale sprak op de Britse vliegshow over “een geweldige kans en uitdaging voor Airbus”. Hij beklemtoonde dat Airbus de afgelopen jaren weliswaar grote vooruitgang boekte en nu bijna 30 procent van de wereldmarkt voor civiele vliegtuigen beheerst, maar dat het onder groeiende druk komt van de Amerikaanse marktleider Boeing die nu bezig is aan een ingrijpende produktiviteitscampagne. “De integratie van het FLA-project in Airbus is een belangrijke stap om de structuur van dat consortium verder te versterken”, aldus Gallois. Boeing is al sinds zijn vroege jaren betrokken bij militaire vliegtuigbouw en behaalt ongeveer eenderde van zijn revenuen in die sector.

Airbus gaat nog deze maand op bezoek bij de twaalf grootste vliegtuigmaatschappijen in de wereld om hen gedetailleerd te vragen naar hun meningen en wensen ten aanzien van een super-jumbo, die zo'n 800 passagiers moet kunnen vervoeren.