Taiwanese dirigent wint in Amsterdam Kondrasjin Concours

Concert: Finale Kondrasjin Concours. Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Dorian Wilson, Shao-Chia Lü en Victoria Zhadko. Programma: werken van Keuris, Beethoven, Debussy, Ravel, Weber, Mozart en Stravinsky. Gehoord: 2 en 3/9, Concertgebouw, Amsterdam.

Het derde Kondrasjin Concours voor jonge dirigenten is gewonnen door Shao-Chia Lü (34). De Taiwanese dirigent dankte de zege vooral aan zijn lucide uitvoering van Stravinsky's Petroesjka tijdens het tweede finaleconcert, zaterdagavond in het Amsterdamse Concertgebouw. Ook tijdens het eerste concert had Lü de beste indruk achtergelaten.

De andere twee finalisten, de Amerikaan Dorian Wilson (30) en de uit Kiev afkomstige Victoria Zhadko (27), konden de verwachtingen niet waarmaken. Wilson was vooraf door velen getipt als winnaar, maar zijn vertolkingen van Beethovens Vierde symfonie en Webers Ouverture Oberon leden onder een te grove orkestklank en een gebrek aan detaillering. Afgaand op de zware strijkersbezetting stond Wilson waarschijnlijk een monumentale, bijna romantische Beethoven voor ogen. Zijn streven naar passie keerde zich echter tegen hem; het resulteerde in rommelige, spanningsloze muziek.

Victoria Zhadko had net als Wilson moeite haar ideeën over te dragen op het toegewijd spelende Radio Filharmonisch Orkest. Haar benadering van de Rapsodie Espagnole van Ravel ademde onmiskenbaar gedrevenheid en liefde voor het stuk, maar schoot tekort in accuratesse en coherentie in de totaalklank. Ronduit ontluisterend was Zhadko's versie van de Symfonie no.39 van Mozart. Alsof er nooit een historische uitvoeringspraktijk heeft bestaan, koos de dirigente uit Kiev voor een sfeer van trage plechtstatigheid waarin de snelle motieven en dansante frasen wegzakten als in een modderbad.

In Shao-Chia Lü heeft het concours vooral een technisch bekwame winnaar. Veel meer dan Wilson en Zhadko wist hij het orkest te sturen. Zo slaagde hij er als enige in de finesses in de instrumentatie van de verplichte Three preludes for orchestra van Tristan Keuris hoorbaar te maken. In de erg langzaam gespeelde Prélude à l'après-midi d'un faun van Debussy legde Lü het accent op sensuele klankschoonheid. De trefzekerheid waarmee hij de lastige ritmische gelaagdheid in Petroesjka gestalte gaf, wees op een groot inzicht in de partituur. Maar of Shao-Chia Lü naast zijn vakmanschap over voldoende charisma en visie beschikt om net als zijn twee voorgangers internationaal door te breken, blijft een open vraag.

De winnaar van het concours krijgt verschillende aanbiedingen van Nederlandse orkesten, zoals het Koninklijk Concertgebouworkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Radio Symfonie Orkest, en van buitenlandse orkesten zoals die van de Finse en de Tsjechische radio.