Franse mezzo wint op Vocalistenconcours

Finale Vocalistenconcours. Gehoord 3/9 Theater aan de Parade, Den Bosch.

De 25-jarige Franse mezzosopraan Sophie Koch kwam zaterdag bij de finale van het veertigste Vocalisten Concours in Den Bosch uit de strijd met de felbegeerde trofee: de eerste prijs in de categorie Opera. Bij haar entrée was onmiddellijk duidelijk dat we hier te maken hadden met een echte theaterpersoonlijkheid en haar aria's uit Meyerbeers Les Huguenots en Rossini's Barbier waren hoogst individuele creaties. Haar coloratuurtechniek was nog niet helemaal gaaf, maar in die virtuoze versieringen toonde zij een zeldzaam gevoel voor de verdichting van de expressie.

Dat kon niet worden gezegd van de 24-jarige Roemeense sopraan Oana-Andra Ileriu die de dit jaar voor het eerst uitgereikte persprijs ontving. Zij zong haar coloraturen vlekkeloos, maar op het gebied van theater en karakterisering van een rol moet zij nog veel leren.

Als winnende liedzanger kwam tot mijn verbazing de 28-jarige Italiaanse tenor Leonardo Lisi uit de bus. Hij beschikt weliswaar over een royaal vocaal apparaat maar mist de persoonlijkheid en de subtiliteit van dictie die de 29-jarige Canadese sopraan Karina Gauvin juist in ruime mate bezat. Zij kreeg echter de tweede prijs en hiermee werd mijns inziens haar subliem opgebouwd miniatuurrecital door de jury ondergewaardeerd. Toch bleek er gerechtigheid te zijn want van het publiek kreeg zij de, eveneens dit jaar voor het eerst uitgereikte publieksprijs. De uitstekende, maar wat fantasieloze 32-jarige Britse tenor James Oxley verwierf de eerste prijs voor Oratorium.

Over één kandidaat was de jury bestaande uit o.a. Elly Ameling, Yvonne Minton, Claudio Desderi, Gérard van Blerk en voorzitter Menno Feenstra het roerend eens: de Nederlandse Muziekprijs werd unaniem toegekend aan de 33-jarige Nederlandse sopraan Irene Maessen. Diverse andere prijzen gingen naar Olga Pasichnik (Oekraïne), Sarah Connolly (Engeland) en Sherri Karam (Canada).

Met de slogan 'in Den Bosch is iedereen winnaar' wil men het beleid aldaar ombuigen. Terwijl het veertig jaar lang ging om het winnen van de zo prestigieuze prijzen komt in de toekomst het zwaartepunt te liggen op een 'werkplaats', European Art Stage genaamd: een plek waar de kloof tussen opleiding en podium kan worden opgevuld. Dit is van groot belang in een wereld die vergeven is van concoursen maar waarin net afgestudeerde talentvolle jonge zangers worden vermalen in de veeleisende beroepspraktijk.