ALM reageert vol onbegrip op sancties VS

ROTTERDAM, 3 SEPT. De Antilliaanse Luchtvaart Maatschappij (ALM), voor veertig procent in handen van KLM, heeft vol onbegrip gereageerd omdat zij door de Amerikaanse luchtvaartdienst flink is beknot in haar vluchtprogramma op de Verenigde Staten. Bovendien is de ALM bevreesd voor een flinke financiële strop door de maatregel.

De Federal Aviation Administration (FAA) is van mening dat de luchtvaardienst van de Nederlandse Antillen niet voldoet aan de internationaal geldende maatstaven.

De FAA verscherpte haar regels naar aanleiding van een ongeluk in 1990 van een toestel van de Columbiaanse luchtvaartmaatschappij Avianca Airlines aan de rand van New York. De straalmotoren van het vliegtuig waren stilgevallen door gebrek aan kerosine. De FAA stelde een onderzoek in en kwam tot de conclusie dat niet alleen de gezagvoerder van het lijntoestel voor het ongeluk verantwoordelijk kon worden gehouden. Bij de Columbiaanse luchtvaartdienst bleek nog veel meer mis te zijn. De controle op de naleving van de vliegtuig-onderhoudsschema's kon daardoor makkelijk verslonzen, was het vernietigende oordeel van de FAA.

Gealarmeerd door deze onderzoeksresultaten, begon de FAA te spitten in de gegevens van andere luchtvaartdiensten. Van de situatie bij negen buitenlandse luchtvaartdiensten schrokken de Amerikanen zo erg, dat ze vanaf gisteren hun luchtruim voor de uit die landen afkomstige luchtvaartmaatschappijen hebben gesloten.

Vier ander inspectiediensten, waar onder die van de Nederlandse Antillen, bleken evenmin aan de gehanteerde normen te voldoen. Toch oordeelde de FAA dat tegen de maatschappijen uit de betreffende landen milder opgetreden kon worden: het aantal vluchten, die allen onder speciaal toezicht van de FAA moeten komen, wordt drastisch teruggedrongen. De ALM vliegt nu nog één keer per dag op de Verenigde Staten. Naast de Antilliaanse Luchtvaart Maatschappij is het ook de maatschappijen van Bolivia, El Salvador en Guatamala nog toegestaan op beperkte schaal vluchten naar de Verenigde Staten uit te voeren.

De Antiliaanse Luchtvaart Maatschappij begrijpt echter weinig van de FAA-beslissing: “Een donderslag bij heldere hemel”, oordeelt woordvoerder Enriques verbouwereerd. “Met onze maatschappij is niets aan de hand. Het cabinepersoneel is hoog gekwalificeerd en de vliegtuigen worden keurig onderhouden door, deels bij de KLM, opgeleide technici.”

Henk Houtman, woordvoerder van de rijksluchtvaartdienst, kan zich deze vertwijfeling voorstellen: “De FAA velt een negatief oordeel over de Antilliaanse luchtvaartdienst maar dat zegt niets over de kwaliteit van de ALM, een naar mijn weten betrouwbare maatschappij. Ik weet dat de vliegtuigen van de Antilliaanse maatschappij zeker niet in slechte staat verkeren. Ze hebben goed materieel en goed personeel.”