Philip Huyghe

Art & Project, Nieuwesluizerweg 42, Slootdorp. T/m 25 september. vrij, za en zo 12-17 uur. Prijzen: van ƒ 1.000,- (tekeningen) tot ƒ 7.500,-.

Kunst is bedrog. De Antwerpenaar Philip Huyghe (35) laat, bedoeld of onbedoeld, zien dat heel overtuigende schilderkunstige effecten bereikt kunnen worden zonder dat er maar een spatje verf of één penseelstreek aan te pas komt. Het kopiëren van uitvergrote foto's van tekeningen bijvoorbeeld geeft een mooie 'textuur'. En het aloude 'met wit ophogen' zoals het in vaktermen heet - een wit accent aanbrengen zodat lichtplekken ontstaan - kun je ook doen met witte, opgeplakte stukken papier. Na een presentatie van een video-installatie in de Vleeshal in Middelburg, eerder deze zomer, exposeert Huyghe nu schilderijen, zoals ik ze zal noemen, en tekeningen bij Art & Project

Huyghe heeft een beperkt aantal motieven die hij steeds opnieuw gebruikt. Die motieven ondergaan in de schilderijen allerlei metamorfosen. Het rubberen balvormige pompje aan een apparaat om de bloeddruk op te meten wordt een grote ui, door middel van een slang verbonden aan een boom met kale takken (of aderen-stelsel). Ook worden details van oorspronkelijke motieven sterk uitvergroot, zodat hun herkomst nauwelijks meer te bepalen is. Gelaagdheid is het sleutelwoord voor deze schilderijen. Ieder werk bestaat uit verschillende, gedeeltelijk doorzichtige, bladen op elkaar. Bovenop plakte Huyghe transparante velletjes op A3-formaat aan elkaar met plakband dat een glanzend raster van horizontalen en verticalen vormt. Optische diepte ontstaat ook, doordat beeldelementen over elkaar heen worden geprojecteerd, of door collage. Een stevige metalen omlijsting ten slotte 'houdt de rommel bij elkaar', in de woorden van de artiest. Deze ontraditionele manier van werken heeft verrassend genoeg een nostalgisch effect. Contouren vervagen. Het is alsof we beelden bekijken uit een ver verleden, of uit een andere, sprookjesachtige wereld. Bijvoorbeeld de kamer met een lichtpeertje (ui, pompje) aan het plafond, dat met een snoer verbonden is met een op een diascherm geprojecteerde boom. Een deur staat op een kier waar een felle streep licht door valt. Heel mooi is het schilderij met een grote circusolifant en een klein trompetje, balancerend op een rood-blauw krukje. Zijn slurf steekt door een gat in de ozonlaag. Erboven woeden fel oranje vlammen. Geen geschilderde vlammen natuurlijk, maar vlammen geknipt uit een schilderij van Magritte.