Brand schip is mogelijk gevolg van te veel zuurstof

CAPELLE A/D IJSSEL, 2 SEPT. De brand op de scheepswerf Yssel-Vliet Combinatie (YVC) in Capelle aan den IJssel, waarbij gisteren twee doden en een zwaargewonde vielen, is vermoedelijk het gevolg een te grote hoeveelheid zuurstof in een kleine ruimte. Dat heeft brandweercommandant F. Harmsen gisteren meegedeeld.

Gisterochtend ontstond brand in de boegschroefruimte van de Scheveningen 118, een vissersschip in aanbouw. Twee 46-jarige werknemers, afkomstig uit Castricum en IJmuiden, waren daar bezig sonarapparatuur te plaatsen. Ze kwamen vrijwel direct om het leven. Een derde werknemer probeerde tevergeefs de brand te blussen. Hij werd met ernstige verwondingen opgenomen in een Rotterdams ziekenhuis. Op het moment dat de brand uitbrak waren ongeveer zestig mensen op het schip aanwezig. De bedrijfsleiding en de politie lieten de loods onmiddellijk ontruimen.

Harmsen gaat er vooralsnog van uit dat de brand ontstond door een te veel aan zuurstof, omdat vluchtige stoffen, de enige andere mogelijke oorzaak bij een snel uitslaande brand als deze, niet in de werkruimte aanwezig waren. Normaal bevat lucht ongeveer twintig procent zuurstof. Als dat percentage stijgt, wordt de kans op een spontane brand groter. Hoe de grote hoeveelheid zuurstof kon ontstaan is nog onduidelijk. De brandweercommandant verwacht dat het technische onderzoek naar de oorzaken nog deze week zal zijn afgerond. Tot die tijd ligt het werk aan het schip stil.

De boot, die een lengte heeft van 120 meter, zou volgende week te water worden gelaten. De Scheveningen 118 moet over ongeveer vier maanden dienst gaan doen als drijvende, visverwerkende fabriek.