Intermezzo; Draagbare ontwerpen alleen voor hem

Of het nu robuust en stoer is - zoals de overalls met aangeritste rugzakken, of zacht en lief en transparant - zoals het wit-satijnen ondergoed: de kledingstukken in galerie Intermezzo zijn 'alleen voor mannen'.

'Alleen voor mannen'. T/m 1 okt. Wo t/m za, 11-17u. Intermezzo, Voorstraat 178, 3311 ES Dordrecht. Inl 078-136307.

Waarom is het zo lastig een galerie voor designerskleding draaiende te houden? - de mode-galeriën Coumans in Utrecht en Portaal in Rotterdam sloten inmiddels hun deuren. Veel mensen denken misschien dat je er alleen kleren en accessoires kunt kopen waarmee je als een wandelend kunstwerk door het leven gaat. Of dat alles er per definitie exorbitant prijzig is.

Dat Intermezzo, galerie voor hedendaagse vormgeving in Dordrecht, een verkoop-expositie organiseert van kleding en accessoires 'alleen voor mannen', getuigt van moed. Want een verzameling van louter herenkleding is bepaald geen publiekstrekker. Intermezzo koos daarom voor een brede aanpak.

Voor elck wat wils dus. Bijdragen van dertien ontwerpers of ontwerperscollectieven vormen een nogal willekeurige mengelmoes van academische tot professionele - en dus 'draagbaarder'- ontwerpen. In de laatste categorie horen de subtiele overhemden van Margareth O'Neill, van grijze en witte ragfijne katoen. Haar vorige (eindexamen)collectie baseerde deze ontwerpster op verbandgaas - en dat kan je aan deze luchtige hemden nog zien. Mooi, en niet alleen voor mannen. Maar geschikter voor het komende seizoen zijn de in eigen wolmengsels gebreide mannentruien van Kris Hendriksen.

Andere ontwerpen zijn meer statements. Wie wil opvallen met schoenen kiest uit een van de ontwerpen van Ilona Koudijs - die geen linker en rechterschoen hetzelfde maakt; dus krijgt de drager voortdurend opmerkingen dat er iets niet klopt. Of neemt een pet met krullende bontplukken en lakvinyl van Heleen van der Meer.

Wim van Capelle bedacht voor zijn eindexamencollectie tien variaties op de overall. Het zijn vernuftige, een-delige pakken die vaak de indruk wekken uit meerdere delen te bestaan. Zo is er één - in blauwgrijs - die tegelijk tuinbroek met daaronder gedragen overhemd, als gewone overall lijkt te zijn. Het klinkt misschien ingewikkeld en vergezocht, maar de uitvoering - in gedempte kleuren en stevige rechttoe-rechtaan katoen - levert alles behalve extreme, maar juist nonchalante mannenkleding op, waarin het lekker wandelen moet zijn op zondag. Groot voordeel is volgens de ontwerper dat de overall 'vrijer' draagt omdat hij in de taille niet hoeft te worden aangesnoerd.

Ruurd de Graaff - al tien jaar in het vak, ontwerpen van hem werden aangekocht door het Centraal Museum in Utrecht en in het Gemeentemuseum in Den Haag -, hangt er met zijn collectie 'Good Old Boys'. Van de stoere zwarte geribbelde wollen jassen voelt de stof hard en stug aan; is dat een kanttekening bij al die superzachte, soepele en dus wel erg delicate cool wool jassen en colberts waar de betere herenzaak nu mee vol hangt?

'Graaffs' is voorts de afwerking; die is dwars - de binnenkant buiten. Dus naden aan de buitenkant gefestoneerd met garen in een contrasterende kleur. En wemelt het in de herenkledingwinkels nu van de dikke geruite flanel overhemden - al of niet gevoerd? Maakt Graaff ook flanelruit-overhemden. Maar dan anders. Extra lang bijvoorbeeld, tot op de knie, of in kielvorm met een overdwarse in plaats van een verticale knopenrij.

De collectie Vlagvertoon van Mario Bongers komt beter tot zijn recht op een houseparty. Bongers maakte uit reclame-vlaggen van onder meer Kwantum en Nationale Nederlanden flinterdunne jasjes, shirts en broeken. De oorspronkelijke logo's zijn door ingenieus stofgebruik nauwelijks herkenbaar, en het oogt als high-tech sportkleding - die dan toch weer veel te mooi is voor de fitness-ruimte.

Sommige deelnemers horen meer thuis in de categorie vormgeving; de uit leer of vinyl gesneden gilets van Frans Waur, die als een soort schild blijkbaar het best op een naakte tors gedragen wordt. Of de 'topi's' van Dirk-Jan Kortschot; petten, helmen, zonnekleppen en ijsmutsen gemaakt van smalle reepjes vilt die - plat op elkaar gelegd - aaneengeregen worden. Zo onstaat een soort driedimensionale stof, die zeer elastisch is, en bij het oprekken meer kleuren - van verborgen viltreepjes - laat zien. Kunstwerkjes (dus tòch) voor op het hoofd.

Voor heren die zich de luxe van mooie lingerie niet willen ontzeggen is de ondergoedcollectie van Sjef Claessen. “Meer voor de jongetjes,” zoals galeriehoudster Jolanda Branderhorst het omschrijft. Je zou willen dat je er een was; het zijn shirts van sneeuwitte kleine lapjes zachte stretchstof afgewisseld met vierkantjes gaas op lange zachtglanzende onderbroeken met suggestieve patronen. Claessens in écru en babyblauw gebreide borstrokken en onderbroeken zijn meer iets voor de echte 'zachtman', de man die zich weer even in het prepuberale stadium wil wanen. Echt wel een beetje maf dus.

Net als de onderbroek/luiers van herenondergoed-ontwerper Lukas Kwant. In kant, voile met rozen in gouddruk vertegenwoordigen deze forse lappen in de schaamstreek “een nonchalante onbeduidendheid, of zo u wilt 'lulligheid',” aldus de ontwerper.

Tsja, 't aanbod is niet echt gericht op de toffe-jongens-stoere-knapen-echte-kerels-man. Wie dus normaal bij Hij of Society Shop zijn kleren koopt en zich dan nog 't liefst door de smaak van vrouwlief laat leiden, heeft bij Intermezzo niks te zoeken. Maar mannen die zich 'individueel' willen kleden en 'modebewust' zijn - en dat worden er steeds meer - kunnen hier nog eens leuk slagen. Vrouwen ook trouwens.