Indurain kan zich morgen bij de grootsten scharen

ROTTERDAM, 1 SEPT. Miguel Indurain weet morgenavond of hij tot de weinige wielrenners behoort die zowel het werelduurrecord als de Tour de France op hun naam schreven. De Spanjaard doet op de overdekte wielerbaan van Bordeaux een aanval op het uurrecord van Graeme Obree. De Schot reed eind april in hetzelfde stadion 52.713 kilometer. Slaagt Indurain, dan schaart hij zich in een illuster rijtje allrounders: Petit Breton (1905), Coppi (1942), Anquetil (1956) en Merckx (1972) wonnen ook de Ronde van Frankrijk.

De verwachtingen zijn hooggespannen in de Zuidfranse havenstad. Indurain geldt al een paar jaar als 's werelds beste tijdrijder. Tijdens de Tour van '94 was hij ruim vijf minuten sneller dan de Engelsman Boardman, die vorige week de wereldtitel tijdrijden won en vorig jaar heel even het uurrecord op zijn naam had staan. Boardman verklaarde na zijn geslaagde recordpoging dat hij bewust haast had gemaakt met de voorbereidingen. “Als Indurain een poging waagt, wordt het record deze eeuw niet meer verbeterd.” Volgens Eddy Merckx is een fitte Indurain in staat 54 kilometer per uur te rijden.

De vraag is echter of de viervoudige Tourwinnaar raad weet met de bijzondere omstandigheden. Indurain is een wegrenner met heel weinig ervaring op de baan. Hij heeft nooit een Zesdaagse gereden, zoals Merckx en Moser. En hij heeft niet de specifieke bouw die een baanrenner kenmerkt. Boardman en Obree zijn lichte coureurs, Indurain is langer en zwaarder. “Maar hij behoort weer niet tot de categorie stoempers als Merckx en Moser”, zegt Peter Post. “Indurain kan een uur lang op souplesse rijden.”

De huidige ploegleider was tijdens zijn actieve periode zowel op de baan als op de weg actief. “Het is een heel andere discipline. Je hebt geen versnellingen, je kunt dus niet even een tandje terug. En je kan nooit even lucht geven aan de benen.” Toch is Post optimistisch over Indurains kansen. “Hij heeft bewezen dat hij goed een bocht kan rijden. En hij schijnt aardig zijn lijn vast te kunnen houden.”

Indurain heeft vijf weken de tijd gehad om zich voor te bereiden op het uurrecord. Volgens insiders is een periode van ongeveer anderhalve maand ideaal om enerzijds te herstellen van eerdere inspanningen en anderzijds de vorm te verbeteren. Peter Post: “Indurain komt goed uit de Tour, hij bombardeert niet zoals Merckx en Hinault deden.”

Toch heeft Indurain geen ideale voorbereiding gehad. Vorige week kwam hij negatief in het nieuws door een vermeende dopingaffaire. Hij zou zich dit voorjaar hebben bediend van het verboden middel salbutamol. Maar Indurain bleek het middel als spray te hebben geïnhaleerd, wat wel weer is toegestaan.

Misschien had de Spanjaard beter naar Mexico kunnen gaan, waar zijn voorgangers Merckx en Moser hun records reden. Daar heerst de rust die een renner nodig heeft. In de hooggelegen hoofdstad Mexico-Stad is de luchtweerstand veel minder dan op zeeniveau. Volgens Post heeft een verre reis ook zijn nadelen. “Je moet er nog wel naar toe vliegen en acclimatiseren. Dat kost ook kracht.” Bordeaux biedt weer het voordeel van een overdekte locatie.

In 1975 deed Roy Schuiten in Mexico een vergeefse poging om het uurrecord van Merckx te verbeteren. Mecanicien Jan Legrand was de man die de fiets van de Nederlandse renner ontwierp. “Ik heb hem hier nog hangen”, roept Legrand vanuit zijn werkplaats. “Geen hond die er meer naar omkijkt, maar hij is toch vier keer wereldkampioen geworden.” Legrand spreekt vol bewondering over de zogenaamde zwaardfiets van Indurain. “Als je vroeger een aardige fiets maakte, kwam je al een heel eind. Tegenwoordig is het allemaal high tech.”

De fiets waarop Indurain zijn recordpoging waagt is minder revolutionair dan het rijwiel van Obree. De Schotse recordhouder werd vorige week nog gediskwalificeerd bij het WK baanrennen op Sicilië. Zijn ski-houding op de fiets week voldeed niet aan de reglementen. Legrand is het eens met de uitsluiting van Obree. “Reglement is reglement, anders eindig je straks op een liggende sigaar. Dan praat je niet meer over het uurrecord maar over een spektakelstuk.”

----

Historie Werelduurrecord

1942 - Milaan: Coppi (Ita) - 45.848 km 1956 - Milaan: Anquetil (Fra) - 46.159 km 1956 - Milaan: Baldini (Ita) - 46.393 km 1957 - Milaan: Riviere (Fra) - 46.923 km 1958 - Milaan: Riviere (Fra) - 47.346 km 1967 - Rome: Bracke (Bel) - 48.093 km 1968 - Mexico-Stad: Ritter (Den) - 48.653 km 1972 - Mexico-Stad: Merckx (Bel) - 49.431 km 1984 - Mexico-Stad: Moser (Ita) - 50.808 km 1984 - Mexico-Stad: Moser (Ita) - 51.151 km 1993 - Hamar: Obree (Sch) - 51.596 km 1993 - Bordeaux: Boardman (Eng) - 52.270 km 1994 - Bordeaux: Obree (Sch) - 52.713 km