Nutricia rooskleurig over winst '94

AMSTERDAM, 25 AUG. De winst van het voedingsmiddelenconcern Nutricia is in de eerste helft van dit jaar met 10,8 procent gestegen tot 55,4 miljoen gulden. Voor geheel 1994 verwacht Nutricia een winst die 'duidelijk hoger' ligt dan vorig jaar, toen de onderneming miljoenen verloor met de zogeheten 'Olvarit-affaire'.

De beleggers reageerden vanmorgen lichtelijk teleurgesteld op de cijfers, die gisteren werden bekendgemaakt. De koers van het aandeel daalde 70 cent tot 86,50 gulden. De laatste weken was de koers opgepompt tot een hoogste punt van 89,50 gulden door een opleving van de al jaren circulerende geruchten dat Philip Morris interesse heeft voor de onderneming met zijn zeer sterke merken.

Olvarit is de belangrijkste babyvoeding en een van de oudste en bekendste merken van de onderneming. In november vorig jaar zag Nutricia zich genoodzaakt rond een miljoen potjes Olvarit terug te halen uit winkels in Europa, omdat de potjes verontreinigd bleken te zijn met een schoonmaakmiddel. Dat kostte Nutricia ongeveer 30 miljoen gulden. Sindsdien bestaan bij beleggers en aandelenanalisten lichte twijfels over de huidige hegemonie van Nutricia op de babyvoedingmarkt, waarop buitenlandse concurrenten nu hun kans ruiken en eigen produkten introduceren.

In 1993 kwam de winst niet hoger uit dan 100,5 miljoen gulden, terwijl het bedrijfsresultaat beperkt bleef tot 126 miljoen gulden. Zonder de problemen met de Olvarit-potjes was het bedrijfsresultaat 30 miljoen gulden hoger uitgevallen op 156 miljoen gulden. In de 'duidelijke hogere' winst en bedrijfsresultaat die Olvarit in 1994 verwacht te boeken in vergelijking met 1993, is de eenmalige Olvarit-last van vorig jaar niet meegeteld.

De omzet steeg de eerste zes maanden met 5,3 procent tot 675 miljoen gulden. Door kostenbeheersing en produktiviteitsverhoging verbeterde het bedrijfsresultaat met 17,5 procent van 68,1 miljoen tot 80 miljoen gulden. In de tweede helft van dit jaar komt een buitengewone bate van 8 tot 10 miljoen gulden door de verkoop van het bedrijf in de Verenigde Staten deze maand.