BolsWessanen koopt Britse mueslimaker

AMSTELVEEN, 17 AUG. Het voedingsmiddelen- en drankenconcern BolsWessanen koopt voor 200 miljoen in contanten de levensmiddelengroep van de Britse Harrisons & Crosfield. Met deze overneming komt BolsWessanen op een aandeel van 10 procent in de Europese markt voor cereals, graanprodukten voor het ontbijt, zoals cornflakes, muesli's en rice crispy's. Dat heeft het bedrijf vanmiddag bekend gemaakt.

BolsWessanen verwacht dat het nieuwe dochters al dit jaar een positieve bijdrage leveren aan de winst per aandeel. Vorig jaar steeg de netto winst per aandeel uit gewone bedrijfsuitoefening van 2,96 gulden tot 3,07 gulden.

BolsWessanen maakt al cereals in Nederland en in Groot-Brittannië. Het grootste deel daarvan bestaat uit muesli's die als huismerken van Albert Heijn en de Britse winkelketen Marks & Spencer aan de man worden gebracht. BolsWessanen wordt na de transactie verreweg de grootste aanbieder op de Europese markt voor huismerk-cereals. De laatste jaren treedt op de markt voor ontbijtprodukten een verschuiving op van fabrikantenmerken naar huismerken.

Huismerken zijn volgens BolsWessanen niet meer weg te denken van de markt voor consumentenprodukten en in sommige categorieën overtreffen zij de fabrikantenmerken.