Nieuwe vorm betaal-tv op kabelnet van Casema

ROTTERDAM, 16 AUG. Casema, Nederlands grootste exploitant van kabel-tv, biedt vanaf volgend jaar een voor Nederland nieuwe vorm van betaalde televisie aan. Abonnees in de regio's Utrecht en Den Haag kunnen dan films op hun scherm krijgen waarvoor ze per stuk betalen.

Dit zogeheten pay-per-view systeem is in onder meer de Verenigde Staten al jarenlang populair. Ook veel hotels bieden het hun gasten aan. De enige vorm van betaaltelevisie die Nederland nu kent is die van Filmnet, een bedrijf dat continu films via de kabel uitzendt die abonnees met behulp van een decodeer-apparaat kunnen bekijken.

Casema, voor 76 procent in handen van Koninklijke PTT Nederland (KPN), richt voor zijn nieuwe dienst een gezamenlijke onderneming op met een zojuist gevormd samenwerkingsverband van Philips Media, KPN, en het Amerikaanse Graff Pay-Per-View. Casema krijgt een meerderheidsbelang in deze onderneming, die zich ook zal richten op de verkoop van abonnee-televisie aan de 1,2 miljoen huishoudens die via Casema-kabels zijn te bereiken.

Pay-per-view zal, aldus Casema, vooral recente films aanbieden; voor abonnee-tv wordt in eerste aanleg gedacht aan sportprogramma's. Hoewel tarieven voor beide diensten nog niet zijn vastgesteld, zal een pay-per-view-film qua prijs moeten kunnen concurreren met de huur die videotheken berekenen. De ruim 400.000 abonnees die straks hun basispakket met de nieuwe diensten kunnen uitbreiden, wordt een combinatie van diverse pay-per-view kanalen en enkele abonneeprogramma's aangeboden. Voor de ontvangst ervan krijgen zij een (door Philips geproduceerde) decoder.

De joint venture van Philips Media (45 procent), KPN (35 procent) en Graff (20 procent), waarvan de oprichting vandaag werd bekendgemaakt, zal zich vanaf komende maand toeleggen op het aanbieden van diensten als pay-per-view, abonnee-tv en video-on-demand aan kabelexploitanten. Het bedrijf waarin de partners, volgens KPN, elk “tientallen miljoenen” investeren richt zich op de Europese markt. Het zal daar onder meer optreden als makelaar in programmering, verzorger van abonneebeheer en marketing, enzovoorts. De onderneming streeft, naar het voorbeeld van de overeenkomst met Casema, naar samenwerkingsverbanden waarin de kabelexploitant een meerderheid heeft. Van de nieuwe, vooralsnog naamloze onderneming, wil KPN geen omzetdoelstellingen kwijt.

Casema motiveert zijn nieuwe diensten door te wijzen op “het verlangen van tv-kijkers naar meer individuele keuzemogelijkheden in het programma-aanbod, en betaling naar gebruik”. Die zelfde behoefte vormt de basis voor de activiteiten van Philips en KPN in de zogeheten 'nieuwe media'. Eerder besloten KPN-dochter PTT Telecom en Philips Media al tot samenwerking op het gebied van interactieve televisie in het bedrijf Teleworld.

Philips Media is de Philips-dochter die activiteiten ontwikkelt op het gebied van kabel-tv, betaal-tv, interactieve CD en dergelijke. Graff Pay-Per-View biedt sinds 1987 pay-per-view-programma's aan Amerikaanse kabelexploitanten met samen meer dan 10 miljoen abonnees, hotelketens en individuele consumenten. In Europa is het bedrijf actief met dochter Pay-Per-View International.