Dik heeft nu kritiek op beursgang van KPN

ROTTERDAM, 13 AUG. Bestuursvoorzitter ir. W. Dik van Koninklijke PTT Nederland (KPN) heeft achteraf kritiek op de manier waarop de overheid de aandelen van het voormalig staatsbedrijf in juni naar de beurs heeft gebracht. De twee ministeries die samen verantwoordelijk waren voor de beursgang, financiën en verkeer en waterstaat, hebben met verbazing gereageerd op Diks opvatting.

In Perspekt, een van de beleggingsbladen van ABN Amro, zegt Dik onder meer dat het grote publiek wel duidelijk is gemaakt dat het aandelen KPN moest kopen, maar niet waarom. Een woordvoerder van financiën wijst erop dat KPN bij de publiciteit en de marketing van de beursgang betrokken is geweest. “ De campagne was met hen afgestemd en toen waren alle partijen het erover eens dat het zo moest.” Verkeer en waterstaat zegt dat de campagne het grote publiek moest informeren over de komst van een nieuw beursfonds, niet over de beleggingsmerites van het aandeel. “Dat was iets voor KPN zelf, of voor de banken die de aandelen verkochten.”

De twee maanden durende campagne rondom de beursintroductie van KPN (“De aandelen KPN mag u niet missen”) kostte de overheid 26 miljoen gulden. In totaal schreven bijna 190.000 beleggers op de aandelen in, waaronder 31.000 medewerkers van KPN zelf. Aan deze beurscampagne ging een eigen campagne van KPN vooraf om de nieuwe naam bij het publiek te introduceren. Daarvan was het resultaat volgens Dik “fantastisch”. De overheid hield na de beursgang een belang van 70 procent van de aandelen van KPN. Over twee jaar zal de overheid opnieuw een groot pakket aandelen KPN verkopen.

In het beleggingsblad van de ABN Amro, de bank die ook het bankensyndicaat leidde dat de aandelen plaatste, heeft Dik tevens kritiek op het feit dat de overheid er met zijn campagne niet in geslaagd is van KPN een echt volksaandeel te maken. De twee ministeries zeggen los van elkaar dat de creatie van een volksaandeel nooit de bedoeling is geweest.