Unilever aast op een divisie van Kodak-concern

ROTTERDAM, 8 AUG. Het Nederlands/Britse zeep- en levensmiddelenconcern Unilever is één van de kandidaten voor de overneming van de divisie huishoudelijke produkten van het Amerikaanse concern Kodak.

De overnameprijs wordt door betrokkenen geschat op 1,7 miljard (2,9 miljard gulden) tot 2 miljard dollar (3,5 miljard gulden). Dat meldt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.

Een woordvoerder van Unilever wilde vanmorgen geen commentaar geven op het bericht. Naast Unilever zouden ook de bedrijven Colgate-Palmolive en het Britse Reckett & Coleman in de race zijn voor de L&F-divisie van Kodak. L&F heeft op de Amerikaanse markt een sterke positie met schoonmaakmiddelen als Lysol. Ook maakt L&F tapijtreinigers en geurverstuivers voor ondermeer wc's.

De belangstelling voor L&F is zo groot dat de overnameprijs van de huishouddivisie van Kodak de afgelopen weken sterk is opgelopen. Een aantal eerdere bieders, waaronder de Duitse zeepfabrikant Henkel, haakte wegens de hoge prijs af. Ook de wereldwijde concurrent van Unilever, het Amerikaanse concern Procter & Gamble, zou geïnteresseerd zijn in de overname van L&F.

De Amerikaanse wasmiddelenpoot van Unilever, Lever Bros., wil actief worden in huishoudelijke produkten, zoals schoonmaakmiddelen. De overname van L&F van Kodak zou Unilever onmiddellijk een sterke positie op de Amerikaanse markt geven.

Ook het Britse Reckett & Coleman, dat al onder andere al Wizard luchtverversingsprodukten op de Amerikaanse markt brengt, wil haar activiteiten in de VS vergroten maar zou daarbij op antitrust-problemen kunnen stuiten. Unilever en Reckett zouden als niet-Amerikaanse maatschappijen als gevolg van zwakke dollarkoers wel in staat zijn meer geld voor L&F te betalen.

Eastman Kodak concentreert zich op zijn kernactiviteiten film en digitaal beeldmateriaal. Een deel van de geneesmiddelenproduktie van Kodak werd in juni voor 1,68 miljard dollar verkocht aan het Franse concern Elf Aquitaine. Daarnaast wil Kodak nog een farmaceutische divisie verkopen. Deze divisie verkoopt in de Verenigde Staten het bekende Bayer-aspirientje. Het Duitse Bayer-concern en ook Procter & Gamble zouden belangstelling hebben voor die farmaceutische divisie. De financiële topman van Kodak vertelde analisten vorige maand dat de bedrijven die verkocht zullen worden voor 5,4 miljard dollar in de boeken staan.