Klacht Unilever tegen campagne van Procter

ROTTERDAM, 2 AUG. Unilever heeft een klacht ingediend bij de Britse Advertising Standards Authority (ASA) over het nieuwe media-offensief van Procter & Gamble tegen vernieuwde Omo Power. De pagina-grote advertenties die Procter zaterdag plaatste in Britse dagbladen zouden in strijd zijn met de Britse advertentiecode.

Zonder de namen Unilever of Persil Power (de Britse aanduiding voor Omo Power) te noemen onderstreept Procter in de advertenties dat haar wasmiddel Ariel Ultra vrij is van 'de Accelerator'. Zo noemt Unilever haar bleekkatalysator die de bleking bij lage temperatuur verbeteren zou. Unilever behoudt zich het recht voor juridische stappen te nemen tegen de pers-briefings die Procter voorafgaand aan het offensief hield. Deze waren volgens Unilever 'niet-correct, misleidend en onverantwoordelijk'.

Vorige week vrijdag heeft Procter Britse journalisten opnieuw kleding getoond die door gebruik van vernieuwde Persil Power beschadigd was. Ook gaf ze een rapport vrij van een vergelijkend onderzoek dat de British Textile Technology Group deed naar de ongewenste effecten van vernieuwde Persil Power en Ariel Ultra. Daaruit zou zijn op te maken dat Unilever met de herformulering van Persil Power het probleem van verhoogde katoenslijtage en kleuraantasting niet heeft opgelost. Een deel van de door de BTTG bij veertig graden gewassen kleding vertoonde bij Persil Power meer beschadiging dan bij Ariel Ultra. Bepaalde kleurstoffen zouden de weefselaantasting versnellen.

Ook is bij vernieuwde Persil Power opnieuw een zogeheten cross-over effect aangetoond. Sommige kleren die 10 maal waren gewassen in vernieuwde Persil Power en daarna 30 maal in Ariel waren na afloop meer versleten dan kleren die 40 maal in Ariel waren gewassen.