Fokker schat vraag iets hoger

ROTTERDAM, 2 AUG. Vliegtuigfabrikant Fokker schat dat er de komende twintig jaar wereldwijd een behoefte aan 3475 nieuwe vliegtuigen zal zijn met een capaciteit van tussen de 40 en 125 stoelen. Dit is het marktsegment dat Fokker bedient met de Fokker 50 turboprop en de Fokker 100 en -70 straalvliegtuigen. De nieuwe cijfers betekenen een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar toen de vliegtuigbouwer tot het jaar 2013 een totale markt voorspelde van 3386 toestellen.

In de marktprognose voor de periode 1994-2013 voorspelt de afdeling marktonderzoek van Fokker een vraag naar 1.314 vliegtuigen in de klasse 40-69-zitters, het segment waarbinnen de Fokker 50 opereert. Bij de prognose in 1993 raamde de Nederlandse vliegtuigbouwer die markt nog op 1.238 stuks. Momenteel heeft Fokker in de markt voor propellervliegtuigen met 40-69-stoelen een marktaandeel van 23 procent. Marktleider is de Italiaans-Franse vliegtuigproducent ATR.

In de studie voorspelt Fokker vooral een toename van de vraag naar straalvliegtuigen. In de categorie 70-125-zitters, waaronder zowel de Fokker 70 als de Fokker 100 valt, zullen volgens de marktonderzoekers van Fokker de komende twintig jaar 2.161 vliegtuigen worden verkocht. Een jaar geleden hield de fabriek het nog op 2.148 stuks.

Met name de eerstkomende jaren zal de vraag naar straalvliegtuigen toenemen omdat veel luchtvaartmaatschappijen de vernieuwing van hun vloot hebben uitgesteld wegens een hardnekkige recessie in de wereldluchtvaart. De markt voor straalvliegtuigen met 70-120 stoelen zal daarom in de periode 1996-2000 in het teken staan van een sterke vervangingsvraag. Het zwaartepunt ligt volgens Fokker in 1997. In dat jaar verwacht Fokker een piek van 140 vliegtuigen. Na het jaar 2000 zal de vraag stabiliseren stelt Fokker in de studie 'market-outlook 1994-2013'.

In het segment voor 70-120-zitters is Fokker de grootste fabrikant met een marktaandeel van 32 procent. De voornaamste concurrenten zijn Boeing en British Aerospace, terwijl ook de Amerikaanse vliegtuigbouwer McDonnell Douglas plannen heeft om zich op deze markt te begeven.

Fokker stelt zich wat zijn marktprognoses betreft echter terughoudender op dan concurrent Boeing, dat enkele weken een vergelijkbaar rapport naar buiten heeft gebracht. De Amerikaanse fabrikant voorspelt voor de komende twintig jaar een gemiddelde groei van het passagiersvervoer door de lucht van 5 procent, terwijl Fokker uitgaat van slechts 3,9 procent. Daarbij moet worden ingecalculeerd dat Fokker voornamelijk een fabrikant is die toestellen produceert voor de interregionale markt, terwijl Boeing met zijn wide-bodies de grootste fabrikant is voor het intercontinentale vliegverkeer, dat sneller groeit dan het regionale vliegverkeer. Maar ook gecorrigeerd is Fokker terughoudender dan Boeing in zijn prognoses over de groei van het luchtverkeer.