Athene beschermt Olympic Airways

Athene houdt greep op Olympic Airways voor de grondafhandeling op Griekse luchthavens en het binnenlandse luchtverkeer. De Griekse regering verwerpt daarmee de voorwaarden die de Europese Commissie heeft gesteld aan een ingrijpende sanering bij Olympic. Brussel heeft de monopolies tot 1998 toegestaan. Vele andere luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM, willen dat deze kostenverhogende obstakels zo snel mogelijk worden afgeschaft om de concurrentie in Griekenland vrij spel te geven.

Het Griekse ministerie van transport houdt staande dat het voor Olympic Airways afgelopen is als de Commissie haar zin krijgt. Athene wil toestemming voor het wegwerken van de schuldenlast van Olympic van omgerekend ruim 3 miljard gulden, zodat de maatschappij met een schone lei kan beginnen. Verder moeten in vier jaar tijd honderden van de bijna 11.000 arbeidsplaatsen worden geschrapt en zullen de lonen worden bevroren op het niveau van 1993.

Sinds een week is in Brazilië een stroom van zwaarbewaakte geldtransporten op gang gekomen die 35.000 banken van anderhalf miljard knispernieuwe biljetten moeten voorzien. Maar de leistenen bordjes waarop kroegbazen 's ochtends de prijs van een glaasje cafezinho krijten en 's middags de nieuwe prijs, en niet zelden 's avonds de allernieuwste prijs, zullen nog wel even blijven hangen.