WordPerfect en Microsoft ruziën over reclame-spot

ROTTERDAM, 28 JUNI. De slag tussen WordPerfect en Microsoft om het leiderschap op de Nederlandse markt voor tekstverwerkingsprogramma's voor personal computers verhardt zich. WordPerfect Nederland heeft zijn concurrent gelast uiterlijk vandaag een reclamecampagne op televisie te staken.

Volgens marketing-directeur Erik Rietveld van WordPerfect bevat de Ster-spot pertinente onjuistheden over exclusieve mogelijkheden van Microsofts tekstverwerkingspakket MS Word. Volgens WordPerfect beweert Microsoft in zijn tv-spot ten onrechte dat alleen MS Word een speciale mogelijkheid biedt om typefouten te corrigeren.

Microsoft, 's werelds grootste fabrikant van standaard-computerprogrammatuur, voert op de markt voor tekstverwerkers al jarenlang strijd met WordPerfect. Dit spitst zich toe in Nederland, het enige land waar WordPerfect een groter marktaandeel heeft dan Microsofts MS Word.

De Nederlandse vestigingen van Microsoft en WordPerfect voeren sinds eind maart intensieve reclamecampagnes om het marktaandeel van hun eigen tekstverwerkingsprogramma te vergroten. Microsoft bood zijn tekstverwerker, in combinatie met het grafische besturingsprogramma Windows, vanaf dat moment aan voor de stuntprijs van 299 gulden. WordPerfect reageerde onmiddellijk door zijn prijs ook met honderden guldens te verlagen.

Rietveld schat dat de reclamecampagne van zijn concurrent, die nog loopt tot 1 juli, tussen de vijf en acht miljoen gulden heeft gekost. Volgens hem heeft de actie evenwel weinig aan de marktverhoudingen veranderd.

Beide partijen claimen successen als gevolg van hun verkoopcampagnes. “Wij hebben er in de eerste zes maanden 87.500 nieuwe gebruikers van ons pakket bij gekregen”, zegt Rietveld. Volgens Microsoft worden in een 'normaal' jaar 150.000 tekstverwerkers verkocht. In het afgelopen half jaar zijn door de dumpprijzen echter al 140.000 pakketten verkocht. Microsoft beweert er daarvan 85.000 “te hebben weggezet”. WordPerfect bestrijdt dit.

Interessant is dat beide bedrijven na hun marketingcampagne van plan zijn de prijzen weer met honderden guldens te verhogen. Maar de grote winkelketens maken zich weinig zorgen over dit dreigement. Sommige detailhandelaren hebben grote hoeveelheden pakketten ingekocht zodat zij nog maanden kunnen doorgaan met actieprijzen die ver onder de normale verkoopprijzen liggen.