Romario verdient aan vingertje

RIO DE JANEIRO, 28 JUNI. Als Romario zijn wijsvinger in de lucht steekt, is dat meer dan een uitdrukking van vreugde om een Braziliaans doelpunt. Het is sluikreclame, die buiten Brazilië niemand begrijpt.

Het vingertje van Romario is onderdeel van de reclamecampagne van Brahma, een Braziliaans biermerk. Miljoenen Brazilianen weten dat. Als ze zelf een consumptie van het merk willen bestellen, is het opsteken van de vinger vaak al voldoende.

De opgestoken vinger bepaalt momenteel het straatbeeld in Rio de Janeiro. Het duidt er op dat Brahma de in het land woedende bieroorlog aan het winnen is. Het merk, dat een slordige dertig miljoen gulden in de campagne investeerde, heeft plannen zich ook internationaal te profileren. Momenteel heeft Brahma al het grootste marktaandeel van de thuismarkt.

Brahma heeft naast Romario ook Bebeto, Rai, Ronaldo en Zinho onder contract. Bij elk doelpunt dat ze maken, moeten ze een wijsvinger in de lucht steken. Tot ergernis van de concurrentie registreren de camera's dit gretig, Mocht Brazilië niet scoren, dan heeft Brahma altijd nog de dol enthousiaste supportersgroep. Die club heet Supporters nummer 1. Als de camera's hun kant opdraaien, steken de fans massaal een vinger op.