Opel belandt diep in de rode cijfers

Autofabrikant Opel is vorig jaar diep in de rode cijfers terechtgekomen. De Duitse autofabrikant, onderdeel van de Amerikaanse General Motors (GM), belandde op een verlies van 503 miljoen mark, nadat 1992 nog een winst van 202 miljoen mark opleverde.

Directeur David Herman verklaarde bij het presenteren van de jaarcijfers dat het verlies aan een aantal factoren te wijten is. Hij noemde valutaire verliezen en kosten die waren gemoeid met vermindering van het aantal personeelsleden. Verder vergden nieuwe modellen en het starten van de produktie in Eisenach in de voormalige DDR veel geld.

De omzet van Opel verminderde van 29,1 tot 23 miljard mark. Het concern had te lijden onder het sterke inzakken van de autoverkoop in Europa. Over de vooruitzichten wilde de directeur niets kwijt, omdat er nog de nodige onzekerheden bestaan over het herstel van de economie en de vraag van de consument. In mei kondigde Opel aan dit jaar in ieder geval 2.000 banen te schrappen. Eind dit jaar werken er dan minder dan 46.000 mensen bij het concern. Sinds eind 1922 zijn er 5.000 banen verdwenen.