Omstreden directeur van NedCar mag van bonden aanblijven

BORN, 28 JUNI. President-directeur ir. F. Sevenstern van NedCar mag van de bonden blijven zitten.

Dit hebben districtsbestuurder W. Gersen van de Industriebond FNV en regiobestuurder J. Teuwen van de Unie BLHP gezegd na een gesprek gisteravond met Sevenstern.

De president-directeur van de autofabriek in het Limburgse Born kwam in het nieuws omdat hij voor een aantal van zijn familieleden tegen extra gereduceerde prijs gebruikte Volvo's heeft gekocht. Daarvoor werd hij door president-commissaris M. Kuilman - die overigens zelf, maar naar zijn zeggen “onwetend”, van dezelfde regeling gebruik maakte - onlangs gekapitteld. “Daarmee heeft Sevenstern”, aldus Gersen, “het vertrouwen ernstig geschokt”.

Beide bonden menen echter dat het onverstandig is dat Sevenstern naar huis wordt gestuurd vlak voordat de twee partners in NedCar, het Japanse Mitsubishi en het Zweede Volvo, eind 1995 in Born het heft in handen nemen. Met het opzeggen van het vertrouwen in Sevenstern, vinden beide bonden, kunnen de Nederlandse belangen in NedCar ernstig worden geschaad. De staat is voor eenderde aandeelhouder van de onderneming; de andere aandelen zijn in handen van Mitsubishi en Volvo.

De ondernemingsraad van NedCar heeft een speciale commissie gevormd om te bezien hoe “de geschokte vertrouwensrelatie” met Sevenstern kan worden hersteld. Zowel de OR als de centrale ondernemingsraad zegden het vertrouwen in Sevenstern op. Dit gebeurde nadat produktiedirecteur J. Huberts in Born in april dit jaar het veld ruimde wegens wat wordt genoemd een machtsstrijd met Sevenstern. De OR hield Huberts, die het volgens kringen in het bedrijf gemunt had op de stoel van Sevenstern, de hand boven het hoofd omdat hij in Born “het volste vertrouwen” van de werkvloer had.

Teuwen betreurt het in de publiciteit komen van de affaire van de auto-aankopen door Sevenstern. “Eigenlijk gaat het maar om gekeutel in de marge, hoewel het natuurlijk niet goed te praten valt. Een buitenstaander zal het niet begrijpen dat er een dergelijke regeling bestaat, maar financieel heeft Sevenstern met zijn aankopen het bedrijf geen schade berokkend.” Volgens Teuwen heeft Sevenstern tijdens het overleg beloofd de zaak recht te trekken.

“Belangrijker”, aldus Teuwen, “is dat NedCar in de lift zit. Daarop zal alle aandacht moeten worden gericht.” Hij verwacht dat de onderneming dit jaar uit de rode cijfers zal raken. De verkopen nemen fors toe (met 30 procent in de eerste vier maanden van 1994) en de dit jaar in Frankrijk geïntroduceerde 440/460 Turbodiesel Diesel vindt gretig aftrek. Daarvan werden er in de eerste vier maanden 4500 gekocht, wat de helft is van de totale stijging van de verkopen over die periode. Volgens NedCar is ook de toename van het aantal verkochte versies van de 440/460 “zeer opmerkelijk”. Teuwen verwacht bij het aanhouden van de gunstige ontwikkeling in 1995 zelfs een positief resultaat (vòòr belastingen) van “enige honderden miljoenen guldens”.