Chroom & lak

Gert te Lintelo: Gebruikte motoren 139 blz., geïll., Kosmos-Z&K 1994, ƒ 24,50

Gert te Lintelo: Het all-round motorhandboek 236 blz., geïll, Kosmos-Z&K 1994, ƒ 39,90

Cok van den Heuvel: Japanse motoren. Beknopte historie in woord en beeld 138 blz., geïll., Elmar 1994, ƒ 34,50

In de motorbranche wordt het niet graag toegegeven, maar het is wel waar: de motorfietsmarkt is bezig flink in te zakken. De teruglopende conjunctuur en de slechte zomers van de laatste jaren hebben de motorrage de das om gedaan. Terwijl tot dusverre de verkoop van nieuwe motorfietsen elk jaar met zo'n 20 tot 30 procent steeg, zou het dit jaar wel eens 25 procent daling kunnen worden. Wat dat voor invloed zal hebben op het aanbod op de tweedehandsmarkt is moeilijk te voorspellen, maar het meest waarschijnlijke scenario is dat de prijzen zullen dalen. Het boekje Gebruikte Motoren van motorjournalist Gert te Lintelo komt dus als geroepen. Het is een overzicht van 100 tweewielers die de afgelopen tien jaar op de markt kwamen. Van elk type wordt een foto en een korte beschrijving gegeven en worden de voornaamste min- en pluspunten opgesomd. Tenslotte geeft Te Lintelo een richtprijs.

Het aardige is natuurlijk dat er met de meeste motorfietsen inmiddels heel wat ervaring is opgedaan en van deze kennis kan de slimme koper profiteren. Veel motoren zijn achteraf toch iets minder goed gebleken dan de fabrikanten in hun folders beweerden en heel wat van die gebreken openbaren zich ook niet in een roadtest. Dat de Honda VF 750 F een dubieuze reputatie heeft weten de meeste kenners wel en de waslijst van te verwachten gebreken is een feest der herkenning. Maar dat het ook verstandig is met een boog om de Kawasaki GPZ 750 en de GPZ 1100 heen te lopen zal minder bekend zijn. De GPZ 750 is bij 50.000 km al aan een complete revisie toe, meldt Te Lintelo, en dat kost drie mille. De 1100 houdt het 10.000 km langer uit. Zo staan er nog veel meer wetenswaardigheden in het boekje. Dat een BMW R100 RT zuiniger is dan de lichtere R80 RT. Dat het chroom en de lak van Harley Davidsons van matige kwaliteit is. Dat een Yamaha XS 1100 soepel moet schakelen, zo niet, dan is een reparatie van ƒ 1500.- in aantocht. Enzovoorts. Het merendeel van de behandelde motoren is redelijk betrouwbaar, maar het boekje laat nog eens zien dat motorfietsen op het gebied van levensduur en onderhoud nog heel wat van auto's kunnen leren.

Wie zich daardoor niet laat afschrikken en toch een motor koopt - nieuw of oud - doet er goed aan ook een ander boek van Te Lintelo aan te schaffen: Het all-round motorhandboek, onmisbaar voor de beginnende en handig voor de gevorderde motorrijder. Een flinke portie helder uitgelegde techniek en wenken over aankoop, kleding, veiligheid, accessoires en motorvakanties. Ook hier is de betoogtrant zakelijk en ontbreekt gelukkig de toffe toon die in de vaderlandse motorpers regel is.

Waar Te Lintelo zich beperkt tot de motorfietsen van maximaal tien jaar oud, daar gaat Cok van den Heuvel in zijn boek Japanse motoren verder. Het boek behandelt de geschiedenis van de motoren die sinds de jaren zestig de Duitse, Italiaanse en Engelse motoren bedreigden, en ze tenslotte praktisch wegvaagden. Het begon met de Honda Dream, die in 1959 op de Nederlandse markt kwam, en de stroom is nooit meer opgedroogd.

Een echte historische studie is het boek van Van den Heuvel niet. Hij is zelf een verzamelaar van oude Japanse motoren en zijn sym- en antipathieën houdt hij niet voor de lezer verborgen. Toch is het, mede door de goede zwart-wit foto's van Wout Meppelink, een nuttig boek. Er zijn nog steeds motorrijders die Japanse motorfietsen niet serieus nemen en dit boek laat zien hoe absurd die houding is. Het vernuft dat Honda, Suzuki, Kawasaki en Yamaha in de afgelopen 30 jaar hebben getoond is door geen enkele motorfabrikant geëvenaard. Maar dat is een observatie die aan de getergde bezitter van een Honda VF 750 F niet besteed is.