Nieuwe prijzenoorlog tussen Britse kranten

LONDEN, 23 JUNI. In Groot-Brittannië is opnieuw oorlog uitgebroken tussen de kwaliteitskranten. Zowel The Daily Telegraph als de Independent besloten gisteren hun prijzen te verlagen. Analisten betwijfelen of de noodlijdende Independent de prijzenslag zal overleven.

De prijs van The Daily Telegraph gaat met ingang van vandaag omlaag van 48 pence (ongeveer 1,30 gulden) naar 30 pence (circa 80 cent). Alleen voor de weekend-editie blijft de oude prijs gehandhaafd. Enkele uren na de verrassende stap van The Daily Telegraph sloeg de Independent terug door eveneeens de prijs te verlagen, van 50 naar 20 pence. In tegenstelling tot The Daily Telegraph, eigendom van de Canadees Conrad Black, geldt de prijsverlaging bij de Independent slechts voor één dag.

De prijzenslag is een direct gevolg van de prijsverlaging die mediamagnaat Rupert Murdoch vorig jaar september doorvoerde bij The Times. Op doordeweekse dagen kost The Times nu 30 pence. De oude prijs bedroeg 45 pence.

Hoofdredacteur Max Hastings van The Daily Telegraph zei in een toelichtng op de prijsverlaging “te geloven dat we in staat zijn om lezers van de 'midden-markt' en nieuwe en onregelmatige lezers te trekken”. Adjunct-hoofdredacteur Colin Hughes van de Independent zei bitter: “Het duo Murdoch en Black heeft waarschijnlijk de Independent op het oog. Het zou duidelijk in hun belang zijn als de Independent ermee ophoudt... Wij verlagen de prijs tot 20 pence om tegen onze lezers en potentiële lezers te zeggen dat dat niet zal gebeuren, we vechten terug.”

Probleem van de Independent is dat de noodlijdende krant zich geen permanente prijsverlaging kan veroorloven. De krant, economisch gezien de zwakste van de Britse kwaliteitskranten, werd onlangs overgenomen door een consortium waartoe ook de Mirrorgroep van wijlen Robert Maxwell behoort. Ook de andere kranten beleven moeilijke tijden. De oplage van The Daily Telegraph zakte in april voor het eerst in veertig jaar onder de miljoen. Zondagedities van andere kranten worden tegen afbraakprijzen aangeboden bij aankoop van de zaterdageditie. (Reuter)