Snelle bergingsactie voorkomt olieramp met tanker bij Urk

ROTTERDAM, 22 JUNI. Een Duitse olietanker die vanmorgen vroeg bij Urk in moelijkheden raakte is door bergers naar de haven van Urk gesleept. Door snel ingrijpen werd voorkomen dat de lading van 1.150 ton zware stookolie in het IJsselmeer terechtkwam.

Om half vier uur vanochtend kreeg de olietanker Michael die van Duitsland op weg naar Lemmer was, water in de machinekamer op het achterschip, waardoor de motor uitviel. De kapitein van de Michael wierp het anker uit om te verhinderen dat het schip op drift zou raken en zond een 'mayday'-bericht uit. De Michael bevond zich op dat moment ongeveer vier kilometer buiten de haven van Urk, op een afstand van een kilometer van een dijk. Het IJsselmeer is op de plaats van het ongeluk zo'n vier meter diep.

De reddingsmaatschappij KNRM en een schip van het bergingsbedrijf BTS waren korte tijd later ter plaatse en begonnen met een lichte pomp ogenblikkelijk het water uit de machinekamer te pompen. Het reddingschip nam drie vrouwen van boord - de echtgenotes van de stuurman en de kapitein en een vakantiegangster.

Rond vijf uur was ook het bergingsschip de Redder met zwaardere pompen en duikers ter plekke. Volgens schipper J. Kramer van de Redder was het motorverblijf toen al geheel ondergelopen en steeg het water nog zeer snel. Pas rond halfnegen was het achterschip zo ver boven water gepompt dat het schip door de uit Stavoren uitgevaren sleepboot Spitsbergen naar de haven van Urk kon worden gesleept. Daar werd de Michael om ongeveer tien uur afgemeerd.

Schipper Kramer van de Redder weet niet hoe het water in de machinekamer heeft kunnen binnendringen. Door de harde wind was er vanmorgen op het IJsselmeer een stevige golfslag en mogelijk is door een openstaand luik het water in de machinekamer gekomen. Als het achterschip verder was gezonken had de Michael kunnen breken en had een deel van de lading zware stookolie vrij kunnen komen.