Gemene Beastie Boys geven heet fun-concert

Concert: Beastie Boys. Gehoord: 21/6 Paradiso, Amsterdam.

De Beastie Boys presenteren zich als een hedonistisch groepje. Opgegroeid in New York, verhuisden ze toen ze beroemd werden zo snel mogelijk naar Californie. Ze bouwden er een eigen opname-studio met daarin een basketbal-veldje, en het leven buiten de studio lijken de drie blowend en skateboardend door te brengen. Concerten passen eveneens in hun idee van fun. En zo zag het er ook uit, gisteravond in Paradiso. Het was aangekondigd dat de drie blanke rappers nu niet meer zouden optreden met alleen draaitafels en tapes als muzikale begeleiding. Adam Yauch, Mike D en Adrock speelden zelf drums, bas en gitaar, aangevuld met een scratchende dj, keyboardspeler en percussionist. Zeker de helft van de tijd lieten de Beastie Boys hun instrumenten onaangeroerd. Dan draafden ze achter elkaar aan, deden de armgebaren die bij rap horen en keken om de beurt kwaad en schijnheilig. Als Kwik, Kwek en Kwak losten ze elkaar af, met hoge, gemene stemmen in een muzikaal beeld van kale beats en een enkele chaotische sample.

De activiteiten op het podium leidde in de zaal tot uitzinnig gedrag. De drie Beastie Boys hoefden maar een gebaar te maken en het publiek begon, als in Pavlov-reactie te springen en met de armen te zwaaien. Behalve hun elementaire raps brachten Yauch, Adrock en Mike D ook af en toe een hardcore-nummer, waarbij de instrumenten eindelijk bespeeld werden. Het aantrekkelijkst waren de stukken die niet zo duidelijk in een genre pasten. Als de Beastie Boys hun kwelduivel-act even vergaten en werkelijk musiceerden (of dat in ieder geval leken te doen). Tegen het einde van het concert, toen Paradiso al van onder tot boven stond te druipen van de hitte, kregen de nummers meer relief. Vervreemdende klankgolven rolden van het podium, de staande bas van Adam Yauch klonk genuanceerd en die akelig hoge stemmen vielen weg tegen de achtergrond van een apocalyptische doem.