Vendex weer stap dichter bij beurs

AMSTERDAM, 17 JUNI. Het uitzicht op krachtig winstherstel bij de uitzendbureaus van het familiebedrijf Vendex International in Amsterdam is de motor achter de meest concrete beursplannen die het concern tot nog toe ontvouwd heeft. Vendex (80.000 werknemers) is nu een gezond bedrijf en als het beursklimaat goed is, kunnen wij volgend jaar naar de effectenbeurs, zo zei voorzitter mr. J.M. Hessels van de hoofddirectie van Vendex (V&D warenhuizen, dienstverlening) gistermiddag na afloop van de aandeelhoudersvergadering.

Hoewel Vendex inmiddels beleggers van buiten de familiekring accepteert, is de jaarlijkse vergadering nog niet voor de pers toegankelijk. Het merendeel van de gewone aandelen is in handen van de derde en vierde generatie van de oprichtersfamilies, waaronder de families Dreesmann en Vroom. Professionele beleggers, zoals verzekeraars, bezitten grote pakketten preferente aandelen van Vendex, die een vast dividend van 8 procent geven. In het laatste boekjaar, dat per 31 januari is afgesloten, boekte Vendex een nettowinst van 246 miljoen gulden, het dubbele van het jaar ervoor.

De omzet bij de uitzendbedrijven in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland is zich de eerste maanden van dit jaar “wonderlijk snel aan het herstellen, de groeipercentages liggen boven de 10 procent”, aldus Hessels. “Dat gaat dan in de resultaten betrekkelijk hard. De kantoren zijn in de vaste kosten uitgebeend.” Bij een vaste kostenbasis werkt een krachtige groei van de omzet snel door in het resultaat. In het per eind januari afgesloten boekjaar werd het bedrijfsresultaat (voor betaalde rente) van de uitzendbureaus meer dan gehalveerd tot 13 miljoen gulden.

Vendex start binnen enkele maanden een reorganisatie van de uitzendbureaus om de commerciële slagkracht te verbeteren, zo kondigde Hessels aan. Vendex heeft nu drie ketens: Vedior, ASB en Dactylo. Een van de drie merknamen zal het loodje leggen, maar Hessels wilde niet kwijt welke. Volgende week moet eerst de adviesaanvraag naar de ondernemingsraad. De aanleiding voor de samenvoeging is de gegroeide praktijk van grote opdrachtgevers om nog maar met een select groepje grote uitzendbureaus zaken te doen. “De nummers vier en vijf gaan dan van het lijstje af”. Hoewel het Vendex concern nummer twee op de Nederlandse uitzendmarkt is, worden de de drie gescheiden ketens niet als een geheel gezien. Van de drie uitzendketens is Vedior met 49 vestigingen de kleinste. Dactylo had volgens het jaarverslag van Vendex eind januari 109 vestigingen en ASB 104.

Bij de V & D warenhuizen, die lange tijd het blok aan het been van Vendex waren, ging het in de eerste maanden van dit jaar opnieuw wat beter. De warenhuizen hebben licht marktaandeel gewonnen, zo constateerde Hessels. De bulk van omzet en winst worden overigens in de tweede jaarhelft (Sinterklaas, Kerst) gerealiseerd. De eerste vier maanden (1 februari tot 5 juni) lag de omzet 3 procent hoger, terwijl de consumptieve bestedingen (exclusief duurzame goederen, zoals auto's) in het eerste kwartaal volgens het CBS 1,8 procent hoger lagen. In de afzet van textiel en huishoudelijke produkten, die voor de warenhuizen van groot belang zijn, zat helemaal geen groei. “Ook niet in april en mei”, voegde Hessels daaraan toe.

In de supermarkten (Konmar, Edah), de derde hoofdactiviteit van Vendex, steeg de omzet met 4 procent, terwijl de totale levensmiddelenmarkt met 2,5 procent groeide. Een paar weken geleden kocht Vendex een twee Belgische supermarktketen, het familiebedrijf Battard. Hessels wilde geen overnamesom geven. “Wij hebben er een pittige prijs voor betaald”.