Portugal helpt Ahold aan 15 pct meer winst

ROTTERDAM, 17 JUNI. De nettowinst van het detailhandelsoncern Ahold in Zaandam (119.000 werknemers) is in het eerste kwartaal door sterke groei in Portugal met 14,9 procent gestegen naar 110 miljoen gulden.

In het vergelijkbare kwartaal van 1993 was het nettoresultaat 96 miljoen gulden. Het kwartaal omvat de eerste zestien weken (tot 24 april), met uitzondering van cijfers van de activiteiten in Portugal en Tjechië, die per eind maart zijn afgesloten. De winst per aandeel steeg maar 3 cent naar 95 cent, omdat het aantal aandelen vorig jaar door plaatsing van nieuwe stukken met 13 procent is uitgebreid.

In de samenstelling van het resultaat voor belastingen en en rentebetalingen verschuift het zwaartepunt naar de activiteiten buiten Nederland. Het bedrijfsresultaat voor rente en belastingen nam met bijna 13 procent toe tot 204 miljoen gulden, tegenover 181 miljoen gulden in de eerste drie maanden van 1993. Het bedrijfsresultaat van de Nederlandse activiteiten (Albert Heijn, speciaalzaken als Jamin, groothandel Schuitema) steeg met 3 miljoen gulden tot ruim 90 miljoen gulden.

Ahold profiteerde van een verbeterde gang van zaken bij Schuitema, maar zag slechts een fractionele stijging bij vlaggeschip Albert Heijn. Bij de supermarkten bleef de brutomarge gelijk, maar moesten aanloopkosten worden genomen in verband met de invoering van het nieuwe distributiesysteem (“Vandaag voor Morgen”) dat uiteindelijk de logistieke en voorraadkosten moet drukken. De speciaalzaken boekten bij een hogere omzet een lager resultaat. De totale omzet van Ahold in Nederland groeide met 2,8 procent naar 4,2 miljard.

In Amerika, waar Ahold vijf supermarktketens exploiteert, steeg het bedrijfsresultaat met 2 miljoen dollar naar 50,5 miljoen dollar. De gemiddelde omrekeningskoers van de dollar was 1,93, een dubbeltje hoger dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. De omzet steeg met 5,5 procent naar 2,1 miljard dollar.

Bij de Europese zaken buiten Nederland verdrievoudigde het bedrijfsresultaat tot 16 miljoen gulden. De omzet groeide daar met ruim 100 miljoen gulden naar 338 miljoen gulden. Mede dankzij deze groei overvleugelt de buitenlandse omzet die van Nederland. De omzet van het concern was 8,57 miljard (groei van 8 procent), waarvan 4,2 miljard in Nederland. In het eerste kwartaal van 1993 was het nog net andersom: Nederland nam net iets meer dan de helft (4,1 miljard gulden) van de totale omzet (kleine 8 miljard gulden) voor zijn rekening.