Keuls reukwater 4711 verliest zelfstandigheid

Niet bekend

Wella heeft nog nooit zo'n grote aankoop gedaan. De onderneming, met een omzet van 2,9 miljard mark en 14.500 werknemers, zat tot nu toe alleen in het reukwater en de cosmetica via haar Franse dochteronderneming Rochas. Muelhens produceert behalve 4711 ook merken als Sir Irish Moos, Tosca, Gabriela Sabatini en Priscilla Presley. Verder heeft Muelhens de verkooprechten van het parfummerk Gucci.

De Keulse Muelhens heeft 1700 werknemers en een omzet van 620 miljoen mark. De parfummaker zocht al langere tijd naar een partner, niet alleen uit economische overwegingen, maar ook omdat het helemaal niet botert tussen de erfgenamen van de familie Mülhens die de onderneming leiden.

Directeur Dieter Streve-Mülhens, bezitter van 45 procent van de aandelen Muelhens, en zijn neef Ferdinand, die de overige 55 procent in handen heeft, hebben elkaar regelmatig voor de rechter getroffen. Ze konden het niet eens worden over de strategie voor de toekomst. “Het stinkt bij 4711”, heette het dan ook.

Streve-Mülhens verkoopt al zijn aandelen aan Wella. Ferdinand Mülhens heeft ervoor gekozen 9 procent van de aandelen zelf te houden. Kennelijk hebben ze besloten dat verkoop de enige manier was om de patstelling in het leiden van het bedrijf te doorbreken.

In oktober 1992 werd met een groot feest het 200-jarig bestaan van de Eau de Cologne gevierd. Het begon allemaal op 8 oktober 1792, toen een monnik aan een jonge handelsreiziger uit Keulen voor diens huwelijk het recept voor een medicament onder de naam “Aqua mirabilis” (wonderwater) gaf.

De handelsreiziger heette Wilhelm Mülhens. Hij zag wel wat in het water en richtte een bedrijf op voor de produktie en verkoop ervan. In 1810, toen de Fransen het voor het zeggen hadden en eisten dat alle medicinale formules openbaar werden gemaakt, besloot Mülhens zijn produkt om te dopen in “eau de parfum”.

“Echt Kölnisches Wasser” heette het reukwater daarna en vervolgens 4711, naar het huisnummer in de Glockengasse waar het bedrijf van Mülhens was gevestigd. In de loop van de jaren raakte het wat in verval en kreeg het het aanzien van een luchtje voor oude dames. “Wat koopt niemand voor zichzelf en iedereen voor zijn grootmoeder?”, werd vaak als raadsel opgegeven.

Halverwege de jaren tachtig werden de onderneming en haar produkten gemoderniseerd. “Eau de Cologne- und Parfumerie-Fabiek Glockengasse No. 4711” werd omgedoopt in Muelhens KG, waarbij ook de Umlaut op de familienaam werd opgeofferd. Het nummer 4711 tooit sindsdien alleen nog de flessen met de Eau de Cologne. (AFP, DPA)