Gat Royal Nieuwendijk opgevuld

Love, Cheat and Steal. Regie: William Curran. Met: Eric Roberts, Madchen Amick, John Lithgow. In: Amsterdam, Bellevue Cinerama; Rotterdam, Cinerama 1; Den Haag, Odeon 1.

De B-films van rond 1950 die Super Channel om half vijf 's morgens pleegt uit te zenden, luisteren in de encyclopedie naar de genre-aanduiding 'crime melodrama'. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt, zou je denken, maar Love, Cheat and Steal bewijst het tegendeel. De titel van dit door debutant William Curran geschreven en geregisseerde werkje vat de inhoud aardig samen. Het grote verschil is dat zoiets nu onder het etiket 'erotische thriller' verdwaalt in de grootst mogelijke bioscoopzalen. Wellicht is het misverstand ingegeven door de illustere, maar misleidende naam van de produktiemaatschappij: Motion Picture Corporation of America.

Verder geen kwaad woord over Love, Cheat and Steal: op de paar merkwaardige, snoeiharde geweldscènes na is de charme ouderwets. Een potige bajesklant (Eric Roberts) heeft maar een doel voor ogen bij zijn zorgvuldig voorbereide uitbraak: wraak op de vriendin (Madchen Amick), die hem voor hun gemeenschappelijke misdaad op liet draaien. Ze is nu getrouwd met een welgestelde bankier (John Lithgow). Direct uit de gevangenis belt hij aan en stelt zich voor als de vergeten broer van mevrouw. Haar dwingt hij tot medewerking aan het plan de bankier van zijn rijkdom af te helpen, op straffe van bekendmaking van haar ware identiteit. Maar hier en daar heeft iemand nog een aas in de mouw.

Love, Cheat and Steal is ideaal voor de videotheek, nu de Royal een gat in de Nieuwendijk heeft achtergelaten. In een Cinerama-bioscoop hoort zoiets niet thuis.