Begemann neemt wagonfabriek in ex-DDR over

ROTTERDAM, 15 JUNI. Koninklijke Begemann Groep heeft met de Treuhandanstalt overeenstemming bereikt in hoofdlijnen over een plan voor privatisering van de Deutsche Waggonbau (DWA), fabrikant van trein- en tramwagons. Dat hebben Begemann en de Treuhand bekend gemaakt.

In het plan staat dat de Treuhand - de instelling die zorg draagt voor sanering en privatisering van voormalige Oostduitse staatsbedrijven - 74,9 procent van de aandelen Waggonbau zal overdragen aan Begemann. Begemann en de Treuhand willen de transactie nog dit jaar realiseren.

De Begemann Groep met 4900 werknemers (exclusief een Russische deelneming met 20.000 werknemers) zou wanneer de transactie doorgaat in één klap 7300 nieuwe medewerkers krijgen. De dan resterende 25,1 procent aandelen van Waggonbau zou voorlopig in handen van de Treuhandanstalt blijven. Het akkoord moet nog worden uitgewerkt in een juridisch bindende overeenkomst.

Begemann wil de eigen Rail Groep onderbrengen bij Waggonbau. De Rail Groep is een onderdeel van het vroeger zelfstandige Holec en heeft 1193 medewerkers. De bedrijfsopbrengsten bedroegen vorig jaar 289 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat was 16,2 miljoen en eind vorig jaar waren er 667 miljoen gulden aan orders binnengebracht.

Deutsche Waggonbau is één van de laatste grote voormalig Oostduitse concerns die de Treuhand nog in portefeuille heeft. Waggonbau is specialist op het gebied van de vervaardiging van trein- en tramwagons. In hoofdzaak richt het Duitse bedrijf zich op het mechanische deel en de onderstellen. De Rail Groep van Begemann staat bekend om elektrische aandrijvingen, elektrotechnische installaties en besturingssystemen. Met Vevey Technologies in Zwitserland en zijn vestiging in Engeland beschikt de Rail Groep eveneens over ontwerp- en ontwikkelingsmogelijkheden en over eigen concepten voor tram en trein.

Waggonbau heeft acht dochterondernemingen in de deelstaten Sachsen, Sachsen Anhalt, Brandenburg en Berlijn. Het bedrijf boekte vorig jaar op een omzet van omgerekend 1,8 miljard gulden een nettowinst van ongeveer 15 miljoen gulden. Eind vorig jaar waren er 7300 mensen aan de slag, nu 7000.

Sinds de val van de Berlijnse muur heeft Waggonbau 500 miljoen mark geïnvesteerd in sanering van het bedrijf. In 1990 werkten er nog 24.000 mensen.