Op snelwegen 220 kilometer file; Geen trein, partijen vandaag rond tafel

UTRECHT, 14 JUNI. De staking onder het rijdend personeel van de Nederlandse Spoorwegen heeft het treinverkeer ook vandaag nagenoeg volledig lamgelegd.

In tegenstelling tot gisteren lieten de NS vanmorgen weten het overleg met de bonden te willen hervatten. Dat zou vanmiddag gebeuren.

Het was aan het begin van de middag nog onduidelijk of hervatting van het overleg er toe zal leiden dat de treinen morgen weer normaal rijden. “We blazen de acties niet af voordat het overleg iets heeft opgeleverd dat de goedkeuring van de stakers kan wegdragen”, aldus een woordvoerder van de Vervoersbond FNV. Het conflict spitst zich toe op 'overcompleetverklaring' van 470 conducteurs en machinisten.

De uitnodiging het overleg te hervatten was volgens de NS ingegeven door “aanwijzingen” dat de bonden bereid zouden zijn de staking na vandaag te beëindigen. Gistermiddag liet de NS-leiding nog weten niet met de bonden te willen praten zolang de staking voortduurde. Die afwijzing veroorzaakte woedende reacties bij de stakers en de bonden. Op regionale vergaderingen besloten de actievoerders gistermiddag vrijwel unaniem tot een tweede stakingsdag.

De drie vakbonden hadden op de ochtend van de eerste stakingsdag bij de NS aangedrongen op hervatting van het overleg. Ze wilden praten over “vormen van arbeidstijdverkorting”, gericht op het voorkomen van gedwongen ontslagen. Daarmee zwakten zij eerdere eisen over geen gedwongen ontslagen en een vierdaagse werkweek voor 50-plussers af.

Vanmorgen, op de tweede dag van de treinstaking, reed hier en daar wel een goederentrein. Het reizigersvervoer lag helemaal stil. De NS ramen de schade door de staking op “enkele tientallen miljoenen” guldens.

Demissionair minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) liet weten vooralsnog niet in te willen grijpen in wat zij noemde een interne bedrijfsaangelegenheid. Op de weg was het vanmorgen, net als gisteren, drukker dan gewoonlijk. Het leidde in de spits tot 21 files met een lengte van maximaal 220 kilometer. Tussen Ede en Bunnik (25 kilometer) en tussen Nieuwerbrug en Nootdorp (30 kilometer) stonden de langste files. De werkzaamheden aan de Velsertunnel zorgden ook voor grote verkeersproblemen.

PTT Post verwacht dat de postbezorging geen vertraging van de treinstaking ondervindt. Het bedrijf heeft vijftig vrachtwagens ingezet voor de post die normaliter per trein (circa 55 procent van het totaal) wordt vervoerd. Hoeveel schade de PTT door de staking oploopt, wil de woordvoerder niet zeggen. Voor situaties als stakingen staan clausules in het contract met de NS.