Formule I hoopt op komst Mansell

ROTTERDAM, 13 JUNI. Met zijn vijfde zege in zes races onderstreepte Michael Schumacher gisteren de monotonie in de Formule I. De 25-jarige Duitser won op het Gilles-Villeneuve-circuit van Montreal in een Benetton Ford onbedreigd de Grote Prijs van Canada. Zijn voorsprong op Damon Hill (Williams) bedroeg 39,6 seconden, het verschil met de Fransman Alesi (Ferrari) was nog groter.

Frank Wiliams wil de sleur in de Formule I doorbreken door Nigel Mansell terug te halen. De onderhandelingen zijn al ver gevorderd. De 40-jarige Brit staat tot einde van volgende jaar onder contract bij het Indy-Carteam van Carl Haas en Paul Newman, maar heeft oren naar een terugkeer in de Formule I. Zijn salaris van acht miljoen dollar (16 miljoen gulden) bij Haas/Newman is voor Williams een bijkomstigheid. Mansell kan in het lopende seizoen in de Formule I vier miljoen gulden per race verdienen plus 200.000 gulden voor elk WK-punt. Voor het volgende seizoen heeft Williams voor Mansell veertig miljoen gulden gereserveerd op de post salaris. Diens huidige werkgevers in de Indy Car krijgen een schadeloosstelling van twintig miljoen gulden.

Vanuit Detroit liet Mansell weten dat hij in het lopende seizoen alle verplichtingen in het Indy-Carseizoen nakomt. Dat betekent dat hij in drie tot zes Formule-I-races in dit seizoen kan starten. Mansell weigerde in te gaan op speculaties dat hij op 3 juli in Magny-Cours aan de start van de GP van Frankrijk verschijnt.

Schumacher juicht een terugkeer van Mansell toe. “Hij is een kampioen. Onze sport heeft behoefte aan kampioenen. Vooral na de tragische dood van Ayrton Senna.”

Schumacher is al bijna wereldkampioen. Zelfs als Mansell alle resterende tien GP's op zijn naam brengt, kan hij nog niet op eigen kracht Schumacher van de wereldtitel afhouden. In Montreal leidde Schumacher van start tot finish. Slechts drie rijders bleven in dezelfde ronde. De Braziliaanse coureur Christian Fittipaldi eindigde als zesde, maar werd uren na afloop van de wedstrijd gediskwalificeerd omdat zijn Footwork-Fordwagen 2,5 kilo te licht was. (Reuter, ANP)