Maandlasten

Grafiek: Wie een pak Always maandverband koopt betaalt ruim twee gulden mee aan de reclamespotjes op de televisie. Always is dan ook 'always on television', tot grote ergernis van veel kijkers. Het veel goedkopere Modess voert een bescheidener promotiebeleid: slechts twee cent per pak gaat naar reclame.

Volgens Procter & Gamble, fabrikant van Always, “rechtvaardigt de superieure kwaliteit van Always een hogere prijs”. Uit de cijfers blijkt niettemin dat het vooral de hogere reclame-uitgaven zijn die voor het grote prijsverschil zorgen.

De komst van Always, nu twee jaar geleden, ontketende een reclame-oorlog tussen fabrikanten van maandverband. In 1991 besteedden zij samen ruim zes miljoen gulden aan reclame. In 1993 stegen de gezamenlijke reclameuitgaven boven de 25 miljoen gulden uit.

Kotex van Kimberly-Clark was jarenlang marktleider, totdat Libresse (van Mölnlycke) die positie vorig jaar overnam. Always strijdt nu met Kotex om de tweede plaats. Marketeers noemen dit een topprestatie voor een zo jong merk.