Beleggers vrezen gaten in kleren niet

AMSTERDAM, 11 JUNI. Op de effectenbeurs van New York was het deze week een dag 'Pepsi Thursday'. De frisdrankenfabrikant PepsiCo liet donderdag weten dat de verkoop van het vermaarde Pepsi Cola sterk te lijden heeft onder de cola-oorlog, die op dit moment woedt in de Verenigde Staten. De aandelen PepsiCo daalden met bijna tien procent en sleepten de aandelen van aartsrivaal Coca-Cola mee in hun val.

De beleggers dachten onmiddellijk terug aan 2 april 1993, toen de tabaksgigant Philip Morris een prijsverlaging aankondigde voor zijn grootste sigarettenmerk Marlboro. 'Marlboro Friday' markeerde het begin van de vrees bij beleggers dat het tijdperk van de duurdere en betere artikelen (A-merken) voorbij is. Bij Pepsi-Cola komt de concurrentie nu niet alleen van Coke (ook een A-merk), maar ook van het Canadese Cott: een snelgroeiende fabrikant van onder meer een limonade die lijkt op Coca-Cola maar slechts de helft daarvan kost.

Niet alleen Amerikaanse ondernemingen als Kellog's (ontbijtgranen) en Heinz (tomatenketchup), maar ook Europese bedrijven als Heineken en Unilever investeren jaarlijks miljarden in het imago van hun merkartikelen. Beleggingen in Philip Morris en PepsiCo stonden tot de koersval altijd bekend als veilige aandelen.

Bij Unilever is het gedegen image aangetast door het rumoer rond één merk, Omo Power. De koers van Unilever kreeg dinsdag een tik, maar veerde in de loop van de week weer op na een koopadvies van een Brits effectenhuis. De slotkoers van gisteren, 192 gulden, lag weliswaar ruim onder de hoogste-koers-aller-tijden (235 gulden in februari), maar slechts een fractie (30 cent) boven de slotkoers van vorige week.

Beleggers trekken zich duidelijk minder aan van het verscheurde wasgoed dan de consumenten en kopen nu redelijk goedkoop in de verwachting dat het aandeel straks weer stijgt. Analist J. Visser van Iris effectenresearch geeft als verklaring: “Wasmiddelen vormen maar een kwart van de omzet van Unilever en daarbinnen is Omo maar één van de merken naast bijvoorbeeld All, Sunil, Glorix, Radion en Robijn. Het aandeel ligt ook ver onder het 200-daagse gemiddelde van 210 gulden, terwijl er veel groeimogelijkheden zijn.”

Op de Amsterdamse beurs was Nedlloyd de afgelopen week de grootste stijger. De koers van Nedlloyd kreeg vorige week een flinke tik en herstelde zich daar nu van. Het aandeel sloot gisteren op 71,20 gulden, 8 procent hoger dan een week eerder. Amper een maand geleden noteerde het aandeel 85,30 gulden.

Het transportconcern wil, zo meldde bestuursvoorzitter Berndsen deze week in een interview, het mes verder in de kosten zetten. Bovenop de 250 miljoen gulden aan besparingen die al was aangekondigd, wil het de komende twee jaar 125 miljoen gulden bezuinigen op de inkoopkosten.